Deklarację, że przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zostaną - zgodnie z wnioskiem UMP/ZPP - wprowadzone złożył, na czerwcowym posiedzeniu Zespołu ds. ochrony zdrowia i polityki społecznej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, zastępca dyrektora Biura Pełnomocnika Rządu ds. Spraw Osób Niepełnosprawnych Andrzej Łosiewicz.
- Z naszego punktu widzenia jest to zmiana jak najbardziej do wprowadzenia. My jako Biuro przychylamy się do wprowadzenia takich zapisów. W obecnej chwili procedujemy ze zmianą ustawy o rehabilitacji, więc to jest dobry moment, żebyśmy takie zapisy mogli włączyć - mówił 10 czerwca br. na posiedzeniu Zespołu ds. OZiPS KWRiST dyrektor Andrzej Łosiewicz zastrzegając, że zmiana ta zanim zostanie wprowadzona musi zostać skonsultowana z kierownictwem Urzędu Zamówień Publicznych.
Wniosek w sprawie zmiany przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych przedstawił, w imieniu Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza Rafał Wardęga, przewodniczący Miejskiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Krakowie.
- Zgodnie z art. 6a ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych starosta w ramach zadań z zakresu administracji rządowej powołuje i odwołuje powiatowy zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności, zwany dalej „powiatowym zespołem”, po uzyskaniu zgody wojewody oraz przedkłada wojewodzie informacje o realizacji zadań. Zgoda wojewody wymaga uzyskania opinii Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Z systemowego punktu widzenia, powiatowy zespół jest samodzielnym organem administracji publicznej, a osoby powołane do jego składu są członkami tego organu. Pomimo, że ustawa określa tryb powołania członków zespołu, niektóre samorządy mają wątpliwości czy w przypadku, gdy wynagrodzenie członka zespołu ma być finansowane na podstawie umowy cywilnoprawnej nie powinny mieć zastosowania przepisy prawa zamówień publicznych. Celem poprawki jest usunięcie tych wątpliwości i jednoznaczne przesądzenie, że tryb ten nie ma zastosowania. Dla zachowania spójności regulacji proponujemy, aby projektowana zmiana dotyczyła również wojewódzkich zespołów. - argumentował przewodniczący Rafał Wardęga.
O pomocy osobom niepełnosprawnym dyskusji ciąg dalszy
Kolejny, wniesiony przez Związek Powiatów Polskich w ramach „spraw różnych” posiedzenia Zespołu ds. ochrony zdrowia i polityki społecznej KWRiST wniosek dotyczył pomocy osobom niepełnosprawnym. Konkretnie zaś przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatów, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Jak wyjaśniała Bernadeta Skóbel, radca prawny Związku Powiatów Polskich przepisy tego rozporządzenia, w sposób mało precyzyjny wskazują metodę wyliczania wysokości dofinansowania zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze w przypadku osób przebywających w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej.
- Nasza propozycja jest generalnie taka, żeby zamiast brzmienia opisowego przepisu, po prostu wprowadzić precyzyjny wzór. Wówczas wyliczenie dofinansowania będzie łatwiejsze - argumentowała radca prawny Bernadeta Skóbel.
Również i w tym przypadku przedstawiciel resortu rodziny, pracy i polityki społecznej zadeklarował, że przepis zostanie skorygowany.
- Mogę obiecać, że jeśli będziemy przeprowadzać zmianę tego rozporządzenia, a pewnie parę rzeczy tam trzeba będzie jeszcze wyprostować i wyjaśnić, to jak najbardziej weźmiemy to pod uwagę. Tak, to to oczywiście mogę zadeklarować - mówił dyrektor Andrzej Łosiewicz.
Pielęgniarkami w DPS-ach zajmie się międzyresortowy zespół
Kolejny punkt „spraw różnych” czerwcowego posiedzenia Zespołu ds. ochrony zdrowia Komisji Wspólnej dotyczył finansowania pielęgniarek zatrudnionych w Domach Pomocy Społecznej. Temat, który organizacje samorządowe (w szczególności Związek Powiatów Polskich) podnosi od lat nadal pozostaje nierozwiązany. Tym razem powrócił na Zespół na wniosek strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Strona samorządowa postuluje, aby wynagrodzenie pielęgniarek pracujących w Domach Pomocy Społecznej było finansowane ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia.
Obecna na posiedzeniu Zespołu wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Katarzyna Nowakowska zadeklarowała gotowość do pracy nad rozwiązaniem problemu.
- Chętnie usiądziemy do rozmów roboczych. Te problemy powstały przez wiele lat wcześniej. Mówimy o świadczeniach zdrowotnych, trzeba zaopiekować się obywatelami, jesteśmy bardzo chętni, żeby rozmawiać i wypracować jak najlepsze rozwiązania. Obecne kierownictwo Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej jest tutaj kilka miesięcy, chętnie te prace wznowimy. Być może znajdziemy konsensus - mówiła wiceminister Katarzyna Nowakowska.
Z kolei wiceminister zdrowia, Marek Kos zaproponował utworzenie w tej sprawie specjalnego zespołu roboczego.
- Proponuję utworzyć międzyresortowy zespół, żeby usiąść i rozmawiać już konkretnie - mówił wiceminister Marek Kos zastrzegając jednocześnie, że to co może być przez NFZ finansowane zostało wyraźnie zapisane w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. - Tam mamy opisane świadczenia całodobowe i stacjonarne inne niż szpitalne w ramach zakładów opiekuńczo-leczniczych i zakładów pielęgnacyjno-opiekuńczych i takowe prowadzimy i finansujemy. Oprócz tego mamy świadczenia ambulatoryjne w postaci pielęgniarskiej opieki długoterminowej, które też są realizowane i opłacane przez NFZ. Natomiast no nie widzę takiej możliwości, by wszystkie świadczenia, które są realizowane przez pracowników medycznych w domach pomocy społecznej, były opłacane na równych warunkach z podmiotami leczniczymi. Właśnie to wymaga rozmów, znalezienia drogi finansowania i to nie może być tylko i jedynie Narodowy Fundusz Zdrowia. Dlatego, że Narodowy Fundusz Zdrowia z zasady nie może finansować domów pomocy społecznej, bo nie jest to podmiot leczniczy - mówił wiceminister Marek Kos.
W dyskusji glos zabrała także mecenas Bernadeta Skóbel, która przypomniała, że NFZ finansuje nie tylko „podmioty medyczne” ale również np. apteki, w tym realizowane przez te apteki dyżury. Dlatego, w ocenie Związku Powiatów Polskich jest jak najbardziej możliwe takie znowelizowanie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, aby świadczenia zdrowotne realizowane przez pielęgniarki zatrudnione w DPS-ach były przez NFZ finansowane. Jednocześnie podkreśliła, że samorządom wcale nie chodzi o to, aby NFZ przejął finansowanie DPS-ów.
- Nie oczekujemy tego, że Narodowy Fundusz Zdrowia przejmie finansowanie domów pomocy społecznej. W ogóle nie ma takiego oczekiwania. Mówimy tylko o tej części związanej z udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej, tylko o tym, o niczym więcej. Naprawdę nie oczekujemy, że państwo będą opiekunów nam tutaj utrzymywać w DPS-ach, bo to jest ani realne, ani możliwe, nie zgłaszałabym tego typu propozycji - mówiła radca prawny Bernadeta Skóbel.
Zespół zaopiniował...
W trakcie czerwcowego posiedzenia Zespół ds. ochrony zdrowia i polityki społecznej opiniował także projekty aktów prawnych: ustaw i rozporządzeń. Opinię pozytywną Zespołu uzyskały:
- projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania;
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu substancji czynnych zawartych w lekach, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych ordynowanych przez pielęgniarki i położne oraz wykazu badań diagnostycznych, na które mają prawo wystawiać skierowania pielęgniarki i położne (MZ 1465);
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań psychologicznych osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, kierowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy (MZ 1660);
- projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie preparatów ze stabilnym jodem, w jakie wyposaża się osoby z ogółu ludności znajdujące się w strefie planowania wyprzedzających działań interwencyjnych (MZ 835).
Jednocześnie Zespół odstąpił od opiniowania projektu rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wzoru kwestionariusza szacowania ryzyka zagrożenia dla życia lub zdrowia dziecka służącego stwierdzeniu zasadności zapewnienia dziecku ochrony w związku z przemocą domową (nr 19) ze względu na niezakończone jeszcze konsultacje i uzgodnienia międzyresortowe.
Natomiast w sprawie projektów:
- ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (UC29), oraz
- ustawy o dostępie cudzoziemców do rynku pracy (UC46)
- ma zostać zorganizowane dodatkowe spotkanie robocze.
Ponadto Zespół zadecydował także (na ustny wniosek zgłoszony przez Związek Powiatów Polskich), że zostanie zorganizowane specjalne spotkanie w sprawie dyżurów aptecznych. Pomimo zmiany przepisów w tym zakresie, przewidujących m.in. skrócenie czasu trwania nocnych i weekendowych dyżurów aptecznych oraz wprowadzenia finansowanych przez NFZ wynagrodzeń za dyżurowanie, wiele powiatów nadal zgłasza problemy ze znalezieniem aptek chętnych do dyżurowania.