Zarządzanie strategiczne, zarządzanie projektami oraz zarządzenie ryzykiem to umiejętności, których jako państwo do tej pory nie zdołaliśmy sobie przyswoić. Nowoczesne państwo wymaga jednak dalekowzrocznego planowania oraz systemowego i konsekwentnego zarządzania ryzykiem. I takiego podejścia wymaga od Polski także prawodawstwo unijne, m.in. w obszarze dostaw wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
W ramach KWRiST obecnie na finiszu znajdują się prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (UC59). Przedmiotowa ustawa stanowi implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (określanej w skrócie DWD – Drinking Water Directive, dalej również „Dyrektywa”). Państwa członkowskie zobowiązane były do jej implementacji do dnia 12 stycznia 2023 r. Dyrektywa ta przewiduje następnie dłuższe terminy (do 6 lat) na wdrożenie w życie nowych rozwiązań prawnych. Strona samorządowa, z wiodącą rolą prof. Izabeli Zimoch i pani Barbary Mulik, reprezentujących Związek Gmin Warmińsko-Mazurskich, prowadzi dialog z Ministerstwem Infrastruktury, Ministerstwem Zdrowia oraz Ministerstwem Klimatu i Środowiska celem wypracowania odpowiedniej formuły implementacji oddającej sens Dyrektywy.
Najważniejszą zmianą nowej DWD jest wprowadzenie do zaopatrzenia w wodę obowiązkowego podejścia opartego na ocenie i zarządzaniu ryzykiem. Nowa Dyrektywa wymaga od polskiego ustawodawcy ustanowienia ram prawnych dla wprowadzenia oceny i zarządzania ryzykiem dostaw wody, w tym jasnego określenia obowiązków i odpowiedzialności wszystkich interesariuszy procesu dostaw wody oraz wyznaczenia systemu prowadzenia monitoringu, wyznaczania punktów zgodności czy poboru próbek. Kluczowe dla zarządzania ryzykiem jest wyznaczenie akceptowalnego poziomu ryzyka, a następnie monitorowanie stanu i podejmowanie decyzji i realizacja działań prowadzących do jego osiągnięcia. W obszarze zaopatrzenia w wodę stanowi to swoiste novum w zestawieniu z dotychczasowymi przepisami i praktyką Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Dotychczasowa filozofia systemu skłania do ograniczania się jedynie do monitorowania jakości wody w kranie oraz podejmowania „zerojedynkowych” decyzji w przypadku przekroczenia wartości parametrycznych, nawet w sytuacji braku zagrożeń zdrowotnych. Jak wskazują eksperci, system oparty na okresowej kontroli jakości wody w kranie i podejmowaniu działań dopiero w wyniku niezgodności nie przyczynia się do ochrony zdrowia publicznego. Nowe podejście skłania do myślenia całościowego, dalekowzrocznego i elastycznego, uwzględniającego wszystkie etapy produkcji i zaopatrzenia w wodę, w ramach którego przekroczenie parametru musi spotkać się z wykazaniem zagrożeń zdrowotnych w ustalonym procesie szacowania ryzyka dla zdrowia konsumenta. Elementami systemu zarządzania ryzykiem, oprócz okresowej identyfikacji zagrożeń i zdarzeń niebezpiecznych oraz oceny ryzyka są: właściwie funkcjonujące środki bezpieczeństwa (bariery ochronne) i nadzór zewnętrzny (audyt).
Projekt ustawy (UC59) przewiduje m.in.:
- określenie obowiązków dostawców wody obejmujących badania jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w zakresie wewnętrznej kontroli jakości wody;
- doprecyzowanie kompetencji organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz procedur w zakresie nadzoru nad jakością wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
- zobowiązanie dostawców wody do wykonywania ocen ryzyka w obszarach zasilania ujęć wody i systemach zaopatrzenia w wodę oraz podejmowania działań mających na celu zarządzanie ryzykiem w systemach zaopatrzenia w wodę;
- określenie kompetencji organów Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w zakresie opiniowania przeprowadzonych ocen ryzyka w obszarach zasilania ujęć wody i zarządzania ryzykiem w obszarach zasilania ujęć wody.
Należy podkreślić, że implementacja Dyrektywy wprowadzającej obowiązek prowadzenia systemu oceny i zarządzania ryzykiem wymaga nie tylko wsparcia merytorycznego, ale również finansowego i organizacyjnego ze strony państwa, zwłaszcza kierowanego do małych gmin i małych przedsiębiorstw wodociągowych.
Foto: Andres Siimon/Unsplash