Nagroda Eurocities przyznawana jest od 2019 roku, zawsze w trzech, różnych kategoriach. Laureatami nagrody w pięciu ostatnich edycjach nagrody były m.in. Kopenhaga, Hamburg, Londyn i Saragossa.
Nagrody Eurocities 2024
Nagroda promuje osiągnięcia samorządów, ale również ma inspirować innych do podejmowania podobnych inicjatyw na rzecz rozwoju, zmian i budowy bezpiecznej przyszłości europejskich miast. Niezależne jury przyznające nagrodę składa się z przedstawicieli UE, mediów, organizacji pozarządowych oraz miasta gospodarza konferencji. Tegoroczne statuetki zostały wręczone na uroczystej gali, która odbyła się 30 maja w Kluż-Napoce w Rumunii.
W tym roku nominowanych zostało dziewięć miast w trzech kategoriach:
- „Innowacje: pozyskiwanie talentów”, nominowani: Madryt (Hiszpania), Marsylia (Francja), Porto (Portugalia)
- „Ekologiczna i zrównoważona produkcja żywności”, nominowani: Bordo (Francja), Dortmund (Niemcy), Pau (Francja)
- „Kreatywne kampanie wyborcze: mobilizacja obywateli”, nominowani: Gdańsk (Polska), Rotterdam (Królestwo Niderlandów), Zurych (Szwajcaria)
Nagroda przyznawana jest w ramach stowarzyszenia dużych miast europejskich Eurocities, które powstało w 1986 r. i zrzesza obecnie ponad 200 miast z krajów Unii Europejskiej, ale także z krajów spoza UE. Funkcjonuje jako platforma do wymiany wiedzy, doświadczeń i innowacyjnych pomysłów. Członkowie za jej pośrednictwem omawiają wspólne problemy oraz opracowują skuteczne rozwiązania. Platforma służy także zacieśnianiu współpracy z instytucjami europejskimi w celu przedstawiania im zarówno potencjału, jak i problemów miast oraz ich mieszkańców. Miasto Gdańsk przystąpiło do stowarzyszenia w 1994 roku.
Nie śpij, bo Cię przegłosują
Miasto otrzymało nagrodę za kampanię profrekwencyjną „Nie śpij, bo Cię przegłosują”, która została zainaugurowana podczas Święta Wolności i Praw Obywatelskich w czerwcu 2023 roku i trwała do połowy października 2023. Jej symbolem był budzik, który podróżując po Polsce przejechał trasę ponad 3 tys. kilometrów. Instalacja artystyczna zachęcała do odwiedzania strony internetowej www.niespij.pl oraz przypominała mieszkańcom o wyborach 15 października.
Celem kampanii było pobicie rekordu frekwencji w wyborach parlamentarnych z 1989 roku, który wynosił 62,70%. Działania miały także na celu podniesienie świadomości, że liczy się każdy głos i zaangażowanie młodych ludzi w proces demokratyczny, zwłaszcza, że były to pierwsze wybory, w których uprawnieni byli ludzie urodzeni po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. W internecie, mediach tradycyjnych i społecznościowych, kampania zyskała ponad 40 milionów odsłon. Do akcji włączyło się wiele znanych osób z różnych środowisk.
Rekord pobity
I rekord został pobity. W całym kraju frekwencja wyborcza w wyborach 15 października osiągnęła ponad 74 proc. W Gdańsku do urn poszło 81,5 proc. uprawnionych mieszkanek i mieszkańców. W kampanię zaangażowały większe i mniejsze samorządy, a także organizacje: Unia Metropolii Polskich, Związek Miast Polskich, Związek Województw RP. Działania profrekwencyjne można było zobaczyć m.in. w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Łodzi, Płocku, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie i we Wrocławiu.
W ramach kampanii uruchomiono także stronę internetową www.niespij.pl, pełniąca funkcję źródła kluczowych informacji związanych z nadchodzącymi wyborami. Wspólnie z ekspertami, przygotowano sekcję pytań i odpowiedzi, w której wyborcy mogli pozyskać ważne informacje wyborcze dotyczące głosowania za granicą, zmiany miejsca głosowania, czy możliwości oddania głosu bez posiadania dowodu osobistego.
Źródło: gdansk.pl