- Bardzo dziękuję pracownikom naukowym i studentom Uniwersytetu Śląskiego za przeprowadzenie badań. Podziękowania składam także na ręce pracowników Urzędu Miasta, bo to ich dobra postawa pozwoliła uzyskać takie wyniki. Cieszymy się, że mieszkańcy pozytywnie oceniają jakość obsługi i nowe rozwiązania, które wdrażamy. Nie zamierzamy jednak osiadać na laurach i będziemy szukać kolejnych rozwiązań zmierzających do usprawnienia obsługi naszych mieszkańców – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Pozytywne opinie mieszkańców Katowic
Badanie zostało przeprowadzone metodą ankiety ilościowej między 5 a 10 grudnia 2024 roku. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące trzech kluczowych aspektów: komfortu korzystania z usług urzędu, jakości obsługi (kompetencje i zaangażowanie pracowników) oraz innowacyjnych rozwiązań wdrażanych przez urząd, takich jak SK BOX. W badaniu wzięło udział 660 mieszkańców – 360 odwiedzających Biuro Obsługi Mieszkańców i 300 klientów Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych.
Zdecydowana większość respondentów dobrze oceniła funkcjonowanie urzędu. Pozytywne opinie na temat ogólnej jakości obsługi wyraziło 95,7% badanych, a uprzejmość i życzliwość pracowników doceniło 92,6%. Wysokie oceny uzyskały także pomoc w wypełnianiu dokumentów (92,1%), komunikatywność urzędników (92%) oraz ich specjalistyczna wiedza (91,9%). Relatywnie niżej oceniono czas załatwiania spraw, choć i w tym przypadku pozytywne opinie wyraziło 88,3% uczestników badania.
Rekomendacje dla Urzędu Miasta
Na podstawie wyników badań przygotowano kilka rekomendacji, które mogą przyczynić się do dalszej poprawy jakości obsługi mieszkańców. Znalazły się wśród nich m.in. lepsza komunikacja godzin otwarcia urzędu i ewentualne wydłużenie pracy niektórych jednostek, poprawa dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami oraz zwiększenie liczby miejsc parkingowych przy Wydziale Uprawnień Komunikacyjnych. Mieszkańcy wskazali także na potrzebę dalszego rozwijania systemu SK BOX, który umożliwia samoobsługowy, całodobowy odbiór dowodów rejestracyjnych. Do końca stycznia 2025 roku z tego rozwiązania skorzystało już ponad 260 osób.
SK BOX to nowoczesne urządzenie działające na zasadzie paczkomatu. Składa się z 93 skrytek oraz systemu monitoringu i identyfikacji. Mieszkańcy, którzy wybiorą tę opcję odbioru dokumentu, otrzymują SMS z kodem PIN, który umożliwia dostęp do skrytki przez 48 godzin. W przypadku nieodebrania dokument wraca do urzędu i można go odebrać w standardowych godzinach pracy wydziału.
Wyniki badań wskazują, że satysfakcja mieszkańców z obsługi w Urzędzie Miasta Katowice jest wysoka, a wdrażane innowacje i rozwiązania sprzyjają dalszemu usprawnianiu pracy urzędu.
Źródło: katowice.eu
Foto: Radosław Kaźmierczak.UM Katowice