Administracja

Majowa KWRiST wyjątkowo w czerwcu

Cofnij

6 czerwca 2025

Comiesięczne, plenarne posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego odbyło się tym razem, wyjątkowo, nie w maju, a 4 czerwca. Przedstawiciele strony rządowej i samorządowej spotkani się – tradycyjnie – w siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie.

Obradom współprzewodniczyli: Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca – ze strony samorządowej oraz ze strony rządowej - Tomasz Szymański, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji. Unię Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza reprezentował prezydent Lublina, Krzysztof Żuk.

W trakcie posiedzenia Komisja Wspólna omówiła 46 projektów aktów prawnych. Strona samorządowa odmówiła uzgodnienia dwóch projektów. Były to:

  • projekt ustawy o zmianie ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw (UDER1), opracowany przez Ministerstwo Cyfryzacji, oraz
  • projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu dokonania deregulacji w zakresie energetyki (UDER29), opracowanego przez resort klimatu i środowiska.

Powodem było ich skierowanie przez rząd do Sejmu przed uzyskaniem opinii Komisji Wspólnej.

- Po raz kolejny, na etapie prac sejmowych, dowiadujemy się, że mamy opiniować jakieś projekty – mówił Marek Wójcik, sekretarz strony samorządowej KWRiST dodając, że ze strony samorządowej nie ma zgody na takie traktowanie.

_________________________________________________________________________________________________

Jak to powinno wyglądać w praktyce? O zajęciu stanowiska przez Komisję Wspólną w trybie obiegowym decydują Współprzewodniczący Komisji Wspólnej. W trybie tym stanowisko zajmuje się w formie pisemnej (przesyłki faksowej lub poczty elektronicznej).

Komisja Wspólna wyraża opinię na zasadzie jej uzgodnienia przez obie strony Komisji. Opinia może zawierać odrębne stanowiska w kwestiach szczegółowych.

W przypadku braku uzgodnienia każda ze stron przyjmuje własne stanowisko w sprawie będącej przedmiotem obrad.

W przypadkach, gdy przepisy odrębne przewidują obowiązek zasięgnięcia opinii Komisji Wspólnej lub opinii strony samorządowej Komisji o projekcie aktu normatywnego lub innego dokumentu, termin wyrażenia opinii o projekcie wynosi 30 dni od dnia doręczenia projektu. Nieprzedstawienie opinii w terminie oznacza rezygnację z prawa jej wyrażenia.

__________________________________________________________________________________________________

Pozostałe projekty ustaw i rozporządzeń (ich listę prezentujemy na końcu artykułu) udało się zaopiniować pozytywnie. Z wyjątkiem:

  • projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (WPLMI 70) – tutaj przyczyną negatywnej opinii nie była treść projektu, a brak działań resortu zmierzających do zrealizowania zgłaszanego od wielu miesięcy postulatu dotyczącego aktualizacji wysokości opłat za wydawane przez JST dokumenty m.in. potwierdzające uprawnienia do kierowania pojazdami;
  • projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (UD17) – w tym przypadku ustalono, że opinię wiążącą wyda właściwy Zespół KWRiST;
  • projektu ustawy o wyrobach zawierających azbest (UC60) – w tym przypadku ustalono, że projekt zostanie wiążąco zaopiniowany przez właściwy Zespół KWRiST;
  • projektu ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych oraz ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Ministerstwo Sportu i Turystyki), co do którego opinia zostanie wydana po przedstawieniu stronie samorządowej KWRiST ostatecznej (tzn. po uzgodnieniach i konsultacjach) wersji projektu;
  • projektu ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (UD167), który powróci na właściwy Zespół KWRiST w celu ponownego przedyskutowania, tym razem z udziałem przedstawicieli stowarzyszeń samorządowych zrzeszających gminy górnicze;
  • projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności. Opinię wiążącą (pod warunkiem, że będzie ona pozytywna) ma wydać właściwy Zespół KWRiST.

Natomiast pozytywną opinię uzyskał ostatecznie projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (UD22), który strona samorządowa pierwotnie chciała zaopiniować negatywnie. Ostatecznie jednak zgodziła się – warunkowo – uzgodnić projekt, o ile rząd wprowadzi (na etapie prac sejmowych) zmiany usuwające z jego treści przepisy nakładające na JST (powiaty) kary finansowe za niewydanie w terminie decyzji w postępowaniu budowlanym;

Jak zwykle jednak najciekawsza dyskusja podczas spotkania miała miejsce podczas omawiania punktu dotyczącego spraw różnych.

Determinanty i wagi na 2026 r.

Jednym z pierwszych punktów posiedzenia KWRiST była informacja Ministerstwa Finansów na temat determinant i wag na rok 2026, którą przedstawił Marek Wiewióra, dyrektor Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów. Informacja dotyczyła:

  • wag potrzeb rozwojowych jednostek samorządu terytorialnego na rok 2026,
  • obszarów wydatkowych i determinant potrzeb wyrównawczych na rok 2026.

- Projekt rozporządzenia Ministra Finansów określający te wagi został już przygotowany od strony merytorycznej. Obecnie znajduje się na końcowym etapie prac legislacyjnych w Ministerstwie Finansów. W najbliższych dniach projekt ten zostanie przekazany do zaopiniowania stronie samorządowej oraz wprowadzony do porządku obrad najbliższego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, gdzie najprawdopodobniej będzie przedmiotem dyskusji - poinformował Marek Wiewióra.

W Ministerstwie Finansów został również opracowany materiał analityczny zawierający propozycje zmian w dotychczasowych determinantach potrzeb wydatkowych.

 - Dokument ten jest obecnie na etapie akceptacji przez Panią Minister Majszczyk i również w najbliższych dniach zostanie przekazany stronie samorządowej do zaopiniowania. Analogicznie jak projekt rozporządzenia, materiał ten zostanie ujęty w agendzie Zespołu ds. Finansów Publicznych Komisji Wspólnej - dodawał dyrektor Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego.

Zasady wydatkowania środków Funduszu Pracy 

Innym, szeroko dyskutowanym punktem był wniosek strony samorządowej skierowany do Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej oraz do Ministerstwa Finansów dot. wyjaśnienia zasad wydatkowania środków Funduszu Pracy.

Temat, ze strony resortu pracy omówił Rafał Wójcik, zastępca dyrektora Departamentu Funduszy w MRPiPS, który podkreślił, że resort pozostaje w stałym kontakcie z urzędami pracy i regularnie omawia kwestie związane z limitami na dodatki do wynagrodzeń. Jak zaznaczył, limit ten zawsze był uwzględniany w planie finansowym Funduszu Pracy, jednak w tym roku po raz pierwszy wyodrębniono maksymalny poziom wydatków na ten cel, co wywołało dyskusję.

- Ministerstwo sukcesywnie zwiększa środki przekazywane samorządom i dysponuje rezerwą w wysokości 2 milionów złotych, którą może przeznaczyć na dodatki. Trwają również rozmowy z Ministerstwem Finansów na temat zwiększenia tegorocznego planu finansowego – mówił dyrektor Rafał Wójcik.

W trakcie dyskusji zwrócono ponadto uwagę, że Fundusz Pracy bywa traktowany jako „skarbonka” do finansowania działań niezwiązanych z jego pierwotnym celem. Obowiązujące przepisy ograniczają elastyczność w przyznawaniu dodatków, a Ministerstwo Finansów postrzega Fundusz przede wszystkim jako narzędzie aktywizacji osób bezrobotnych, a nie źródło finansowania administracji.

Drogi prąd dla JST

Skierowany do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Finansów kolejny już wniosek o zajęcie jednoznacznego stanowiska w sprawie kontynuowania objęcia jednostek samorządu terytorialnego mechanizmami ochronnymi w postaci ustalenia maksymalnych cen energii elektrycznej, po raz kolejny pozostał bez oczekiwanego przez JST rozstrzygnięcia. Oznacza to, że dla wielu samorządów prąd dostarczany przez energetyczne spółki należące m.in. do Skarbu Państwa pozostanie drogi, podnosząc i tak już wysokie koszty funkcjonowania np. szkół, szpitali oraz innych obiektów służących zaspokajaniu potrzeb mieszkańców.

Tym razem na posiedzeniu Komisji Wspólnej nie było przedstawicieli kierownictwa odpowiedzialnych w sprawie resortów, a obecni urzędnicy Ministerstwa Klimatu i Środowiska przekazali informację, że przedłużenie obowiązywania rozwiązań osłonowych jest mało prawdopodobne, pomimo wcześniejszych deklaracji wiceminister klimatu i środowiska Anity Sowińskiej, która zapewniała o gotowości do wsparcia samorządów oraz informowała o trwających w resorcie analizach i pracach nad możliwymi rozwiązaniami.

 

LISTA PROJEKTÓW ZAOPINIOWANYCH POZYTYWNIE

  1. Projekt aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego 2030 (Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego).
  2. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzorów formularzy wniosków o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, oraz praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia, wobec którego organ nie wniósł sprzeciwu.
  3. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o pozwolenie na budowę.
  4. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza zgłoszenia budowy lub wykonywania innych robót budowlanych.
  5. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o pozwolenie na rozbiórkę.
  6. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza zgłoszenia rozbiórki.
  7. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego.
  8. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o zmianę pozwolenia na budowę.
  9. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o wydanie pozwolenia na budowę tymczasowego obiektu budowlanego.
  10. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza zawiadomienia o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych.
  11. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o wydanie decyzji o wyłączeniu stosowania przepisów art. 45a ust. 1 ustawy – Prawo budowlane.
  12. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o wydanie decyzji o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości.
  13. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o wszczęcie uproszczonego postępowania legalizacyjnego.
  14. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza zawiadomienia o zakończeniu budowy oraz wniosku o pozwolenie na użytkowanie.
  15. Projekt Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie określenia wzoru formularza zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego.
  16. Projekt OSR ex-post do ustawy z 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (ewaluacja OSR) (Ministerstwo Finansów).
  17. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniający rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
  18. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniający rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.
  19. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących (nr 983).
  20. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (nr 985).
  21. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie rejestru podmiotów wykluczonych z możliwości otrzymania środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich (MF 940).
  22. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od nagród otrzymanych przez Powstańców Warszawskich albo ich małżonków.
  23. Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych.
  24. Projekt rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół i placówek artystycznych.
  25. Projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową i remontami pomników upamiętniających historię Wojska Polskiego i tradycję oręża polskiego.
  26. Projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego.
  27. Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej operacje typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”, operacje typu „Kształtowanie przestrzeni publicznej”, oraz operacje typu „Ochrona zabytków i budownictwa tradycyjnego” w ramach poddziałania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.
  28. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie kursów w zakresie postępowania z osobami w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego (MZ 1770).
  29. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wojewódzkiego planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne (MZ 1753).
  30. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (MZ 1776).
  31. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień (MZ 1603).
  32. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2026 (Główny Urząd Statystyczny).
  33. Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu danych i wykazu rejestrów publicznych oraz systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych, z których użytkownik aplikacji mObywatel może pobrać dane (RDER1) (Ministerstwo Cyfryzacji).
  34. Projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa (RM UDER26) (Ministerstwo Finansów).
  35. Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (UD22) (Ministerstwo Rozwoju i Technologii).
  36. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody (UDER 25) (Ministerstwo Klimatu i Środowiska).
  37. Projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Ministerstwo Infrastruktury).
  38. Projektu zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie powołania Komitetu Koordynacyjnego do spraw Programu „Czyste Powietrze” (Ministerstwo Klimatu i Środowiska).

 

Michał Cyrankiewicz-Gortyński

Redaktor
X
Używamy ciastka

Na tej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są wymagane do działania strony, inne są użyteczne, aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia z korzystania z sieci..