Ogólne

Miasta dla rowerzystów 2022

Cofnij

14 sierpnia 2022

Kiedyś miasta projektowane były z myślą o samochodach. Dzisiaj coraz częściej mówi się o konieczności projektowania miast dla ludzi poruszających się po nich na piechotę lub np. rowerem (tzw. miasta 15 minutowe). W efekcie władze lokalne coraz częściej dostrzegają potrzeby rowerzystów. W konsekwencji miłośnicy podróżowania na dwóch kółkach mogą z nadzieją patrzeć w przyszłość. Świadczą o tym dane z najnowszego, opracowanego przez Centrum Rowerowe Raportu: Miasta dla rowerzystów 2022.

Przesiadka z samochodu na rower to nie zawsze wyłącznie kwestia naszych chęci. Jak podkreślają autorzy Raportu wiele zależy od podejścia do tej kwestii przez władze lokalne i przytaczają przykłady miast, które korzystanie z rowerów jako środka komunikacji aktywnie wspierają. Barcelony, która w każdy piątek zamyka drogi dla ruchu samochodowego, dzięki czemu rowerzyści mogą bezpiecznie dojechać do pracy czy szkoły. Londynu, gdzie zamknięcie części ulic dla ruchu samochodowego znacząco zwiększyło liczbę rowerzystów i pieszych.

Być jak Kopenhaga

„Na świecie nie brakuje przykładów miast, które można nazwać rowerowymi potęgami. Należy do nich m.in. Kopenhaga, stawiająca nacisk na zrównoważony rozwój. W stolicy Danii dokłada się wszelkich starań, aby rower był oczywistym środkiem transportu. Z badań wynika, że jej mieszkańcy posiadają 5 razy więcej rowerów niż samochodów. W sumie jest ich ponad 745 tysięcy! Powstają autostrady, mosty dla jednośladów oraz specjalne miejsca parkingowe. Na przestrzeni 50 lat ruch samochodowy spadł o 32% - i to niezależnie od rozwoju technologii.” - czytamy w Raporcie.

Autorzy Raportu nie zapomnieli także o przykładach z Polskich miast wskazując chociażby na Kraków, gdzie od przyszłego roku, na Krakowskim Kazimierzu ma zacząć obowiązywać Strefa Czystego Transportu i związane z nią ograniczenia w ruchu samochodowym.

W miastach UMP

Całkowita długość wszystkich ścieżek rowerowych w 12 miastach Unii Metropolii Polskich wynosi 3052 km. Najwięcej (708,8 km) ścieżek rowerowych jest w Warszawie. W pozostałych miastach UMP długość ścieżek rowerowych wynosi: Wrocław (385,4 km); Poznań (339,86 km); Kraków(260 km); Łódź (238,22 km); Gdańsk (234,3 km); Lublin (181,74 km); Rzeszów (168 km); Białystok (162,82 km); Szczecin (154,9 km); Bydgoszcz (120 km) i Katowice (98 km).

Jeżeli natomiast popatrzymy na stosunek długości ścieżek rowerowych do długości wszystkich dróg publicznych, to klasyfikacja ta wygląda trochę inaczej. Zdecydowanym liderem jest Rzeszów. Stosunek dróg rowerowych do wszystkich dróg publicznych w granicach administracyjnych Rzeszowa wynosi aż 47%. Równie wysoki jest on we Wrocławiu (40%). Do grona miast, które całkiem nieźle wypadają pod tym względem, zaliczyć należy: Białystok (36%); Poznań (36%); Lublin (35%) oraz Łódź (30%).

Z opracowanego przez Centrum Rowerowe Raportu: Miasta dla rowerzystów 2022Raportumożemy się dowiedzieć także m.in. jaki budżet na infrastrukturę rowerową przeznaczyły w 2021 r. polskie miasta. Jak wynika z Raportu, liderem w tej kategorii wśród Miast UMP jest Gdańsk, który na ten cel przeznaczył ponad 15,3 mln zł wyprzedzając m.in. Wrocław (13,7 mln zł) czy Warszawę (10,5 mln zł).

Natomiast we wszystkich 12 Miastach Unii Metropolii Polskich możliwy jest bezpłatny przewóz rowerów w pojazdach komunikacji miejskiej.

Michał Cyrankiewicz-Gortyński

Redaktor
X
Używamy ciastka

Na tej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są wymagane do działania strony, inne są użyteczne, aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia z korzystania z sieci..