Aktualności

„Miejskie inwestycje”. Nowe spojrzenie UMP na badanie przestrzeni miast

Cofnij

„Miejskie inwestycje”. Nowe spojrzenie UMP na badanie przestrzeni miast

10 marca 2025

Czym właściwie jest miasto? To nie tylko budynki, drogi i place. To pulsująca sieć relacji, ruchu, decyzji i emocji mieszkańców. Aby zrozumieć, jak inwestycje wpływają na życie w miejskiej przestrzeni, potrzeba czegoś więcej niż intuicji – potrzebna jest wiedza. I tutaj pojawia się Unia Metropolii Polskich, która w ramach cyklu „Miejskie inwestycje” podpowiada, jak sprawdzać różne inwestycje – od małych, lokalnych do dużych o znaczeniu ogólnomiejskim. Przedstawiamy katalog różnych narzędzi badawczych – od tradycyjnych metod badań społecznych po analizy Big Data. Projekty realizowane w ramach „Miejskich inwestycji” to nie tylko rewitalizacje, przebudowy czy innowacje w infrastrukturze, ale także precyzyjne diagnozy wpływu tych działań na jakość życia mieszkańców.

Od spacerów etnograficznych po big data: Laboratorium miejskich innowacji

Analiza przestrzeni miejskich to sztuka wymagająca interdyscyplinarnego podejścia. Właśnie dlatego Unia Metropolii Polskich sięga zarówno po sprawdzone techniki badań społecznych, jak i nowoczesne narzędzia technologiczne. W „Miejskich inwestycjach” tradycja spotyka się z innowacją – od etnograficznych spacerów po analizę big data.

Spacer etnograficzny, technika na pozór prosta, polega na zanurzeniu badaczy w miejską przestrzeń, by zrozumieć, jak jej użytkownicy doświadczają otoczenia. Wykorzystano ją m.in. w analizie Centrum Nauki i Kultury Młyny Rothera w Bydgoszczy. Badacze nie tylko obserwowali, jak mieszkańcy poruszają się w tym historycznym kompleksie, ale też rozmawiali z użytkownikami, by lepiej uchwycić ich potrzeby i emocje​.

Z kolei w badaniu przebudowanego ronda Romana Dmowskiego w Warszawie postawiono na techniki analizy big data. Dane z kamer oraz algorytmy sztucznej inteligencji pozwoliły szczegółowo przeanalizować ruch pieszych i rowerzystów. Takie podejście umożliwia identyfikację „wąskich gardeł” w infrastrukturze oraz ocenę, czy nowe rozwiązania faktycznie poprawiły jakość poruszania się w centrum stolicy​.

 

Rafał Szczepkowski