Ogólne

Nadzór nad stacjami kontroli pojazdów. Rząd uwzględnia postulaty UMP

Cofnij

2 grudnia 2021

Ministerstwo Infrastruktury uwzględni pięć postulatów, zgłaszanych m.in. przez Unię Metropolii Polskich do projektu ustawy, która ma regulować nadzór nad Stacjami Kontroli Pojazdów. Taką informację kierownictwo resortu przesłało Stronie Samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. Potwierdził ją – osobiście – Rafał Weber, Wiceminister Infrastruktury na listopadowym posiedzeniu KWRiST.

Uwzględnienie przez resort infrastruktury najważniejszych postulatów zgłaszanych przez Unię Metropolii Polskich, Związek Powiatów Polskich oraz Śląski Związek Gmin i Powiatów spowodowało, że Strona Samorządowa Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu terytorialnego ostatecznie zmieniła swoją ocenę projektu nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Dzięki temu projekt ten opuścił KWRiST z oceną pozytywną.

Przypomnijmy, projekt ten (zamieszczony w wykazie prac programowych i legislacyjnych Rady Ministrów pod numerem UC48) ma za zadanie wdrożyć do polskiego systemu prawnego przepisy unijnej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep. Jej wdrożenie wymagalo m.in. dostosowania naszego prawa krajowego m.in. w zakresie sprawowanego nadzoru nad przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów, mających na celu niezwłoczne eliminowanie i zapobieganie pojawianiu się w przyszłości nieprawidłowości w przeprowadzaniu badań technicznych oraz wskazania organu odpowiedzialnego za sprawowanie nadzoru nad diagnostami i wykonywanym przez nich badaniami technicznymi pojazdów.

- Projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym byl przedmiotem intensywnych prac na Zespole ds. Infrastruktury KWRiST - mówił Rafał Weber, Wiceminister Infrastruktury. - Ostatecznie zgodziliśmy się uwzględnić pięć propozycji wnoszonych do projektu przez Stronę Samorządową, w szczególności przez Związek Powiatów Polskich, Unię Metropolii Polskich oraz Śląski Związek Gmin i Powiatów.

Nadzór nad Stacjami Kontroli Pojazdów

Zgłaszane przez JST, a uwzględnione przez resort infrastruktury postulaty dotyczyły: po pierwsze zobowiązania przedsiębiorcy prowadzącego ośrodek szkolenia diagnostów do zgłaszania organowi nadzoru informacji o rozpoczęciu szkolenia. Po drugie zobowiązania Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w do uzgodnienia (w terminie 7 dni) z właścicielem lub posiadaczem pojazdu termin przedstawienia pojazdu do ponownego badania technicznego za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Po trzecie wprowadzenia zapisu mówiącego o tym, że celowe niedopuszczenie do przeprowadzenia kontroli warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów (tj. ograniczenie dostępu do budynku) mimo zawiadomienia przedsiębiorcy prowadzącego stację kontroli pojazdów o zamiarze przeprowadzenia kontroli zostanie uznane jako rażące naruszenie warunków wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów. Po czwarte dopisania do listy wymagań, jakie musi spełnić wykładowca prowadzący szkolenia dla diagnostów oraz warsztaty doskonalenia zawodowego w ośrodku szkolenia diagnostów, posiadania dokumentów potwierdzających wyższe wykształcenie w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych uzyskane na kierunku studiów w zakresie motoryzacji przyporządkowanym do dyscyplin naukowych inżynieria mechaniczna lub inżynieria lądowa i transport. Po piąte zapisania w ustawie, że pierwsze rażące naruszenie warunków wykonywania działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu Stacji Kontroli Pojazdów będzie wiązało się z nałożeniem na przedsiębiorcę prowadzącego stację kontroli pojazdów kary pieniężnej, natomiast kolejne prowadzi do wydania decyzji zakazującej prowadzenia SKP.

- Ponadto w sposób pozytywny odnosimy się także do ostatnich propozycji strony samorządowej. Zgadzamy się zarówno na to, żeby wykreślić zobowiązanie odbywania odpowiednich szkoleń przez osoby, które będą prowadzić działalność nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów w imieniu starostw powiatowych, czy urzędów miast na prawach powiatu – informował Rafał Weber. - Przepis ten zostanie tak przemodelowany, aby nie było żadnych wątpliwości, że praktykę w zakresie kontroli Stacji Kontroli Pojazdów będzie można nabyć także pracując w ramach komisji, która takie kontrole przeprowadza, oczywiście w takich kontrolach będą obowiązkowo uczestniczyć także wykwalifikowaniu pracownicy starostw powiatowych, czy urzędów miast na prawach powiatu – tłumaczył Wiceminister Weber.

Przedstawiona na plenarnym posiedzeniu KWRiST przez Wiceministra Rafała Webera Informacja pozwoliła stronie samorządowej zmienić pierwotną negatywną ocenę projektu.

- To co zostało dzisiaj powiedziane na posiedzeniu plenarnym nasze obawy już niweluje i traktuje to jako zobowiązanie strony rządowej, że takie rozwiążą nie się pojawi. Interesy strony samorządowej będą w projekcie nowelizacji w sposób dostateczny zabezpieczone, a to pozwala na pozytywną jego ocenę – mówił – w imieniu Strony Samorządowej KWRiST – Grzegorz Kubalski, Wicedyrektor Biura Związku Powiatów Polskich.

Kary za brak zgłoszenia zbycia/nabycia pojazdu

W trakcie listopadowego posiedzenia KWRiST Wiceminister Weber przedstawił także stanowisko resortu infrastruktury w sprawie postulatu strony samorządowej dotyczącego wprowadzenia przepisu, który wyłączyłby stosowanie art. 189f ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postepowania administracyjnego dotyczącego przesłanek odstąpienia od administracyjnej kary pieniężnej, w ramach nakładania kar pieniężnych za nieterminowe zawiadomienie o zbyciu lub nabyciu pojazdu.

- Postulat ten wykracza poza materię regulowaną projektem ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych. Ministerstwo Infrastruktury deklaruje jednak, że będzie on rozpatrywany podczas prac nad kolejną nowelizacją ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym – mówił Wiceminister Weber.

- Chciałem podkreślić, że sprawa jest wyjątkowo pilna, w związku z czym, traktujemy tą deklarację jako zobowiązanie resortu, że prace nad kolejną nowelizacją rozpoczną się niezwłocznie, a nie np. w połowie 2022 r. – odpowiadał, w imieniu Strony Samorządowej KWRiST, Grzegorz Kubalski.

 

 

Michał Cyrankiewicz-Gortyński

Redaktor
X
Używamy ciastka

Na tej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są wymagane do działania strony, inne są użyteczne, aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia z korzystania z sieci..