Szczeciński Rower Miejski
Szczeciński Rower Miejski BikeS liczy 120 stacji i około 790 rowerów. Stacje są rozmieszczone po obu stronach Odry. Rower miejski najlepiej sprawdza się w śródmieściu Szczecina, bo to właśnie tu jest największa koncentracja źródeł i celów podróży (najwięcej miejsc pracy, najgęstsze zaludnienie, najwięcej szkół, lokali usługowych, gastronomii itd.). Ale nie tylko, bo pozwala też dojechać do ważnych węzłów transportu zbiorowego. Tak jest w przypadku roweru miejskiego na Prawobrzeżu Szczecina, gdzie głównym jego zadaniem jest obsługa węzłów komunikacyjnych związanych ze Szczecińskim Szybkim Tramwajem.
Szczeciński BikeS w swojej ponad 10-letniej historii „zaliczył” już 3,7 mln wypożyczeń.
Szczegóły: bikes-srm.pl
Gdańsk wraca do formy
W Gdańsku funkcjonuje system roweru metropolitalnego Mevo, a jego operatorem jest CityBike Global. W lutym na gdańskiej Przeróbce spłonęło prawie 1,5 tys. rowerów, więc sezon zaczyna się skromniej niż by mógł: jak informuje Urząd Miejski w Gdańsku, na początku sezonu MEVO będzie dysponować 70 proc. floty, ale do lata ją uzupełni. Nowe rowery zamówiły też gminy metropolii i w efekcie system będzie składał się z blisko 5,3 tys. pojazdów – zarówno ze wspomaganiem elektrycznym, jak i klasycznych. Poza Gdańskiem i Gdynią nowe rowery pojawią się także w Redzie, Rumi, Władysławowie, Kosakowie oraz w mieście Pruszcz Gdański.
Szczegóły: rowermevo.pl
Lubelski Rower Miejski
Wraz z pierwszym dniem wiosny, a więc 21 marca, ruszył kolejny sezon powiązanego z komunikacją miejską Lubelskiego Roweru Miejskiego. Jego operatorem jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.
Mieszkańcy i goście Lublina mają do dyspozycji 625 jednośladów (w tym 15 dziecięcych i 10 elektrycznych) rozlokowanych na 131 stacjach. Podczas zimowej przerwy miejskie jednoślady przeszły lifting.
Odkąd operatorem LRM jest MPK Lublin miejskie jednoślady wypożyczono łącznie blisko 320 tys. razy, a dystans, który pokonały rowery to ponad 1 mln km. Z kolei zeszłoroczną nowość – rowery elektryczne, wypożyczono blisko 3 tys. razy, a użytkownicy przejechali na nich blisko 18,5 tys. km.
Szczegóły: www.lubelskirower.pl.
Wrocław jeździ od 1 kwietnia
Rowery miejskie wróciły na ulice i ścieżki rowerowe Wrocławia 1 kwietnia. Z czasem przybędzie więcej pojazdów i stacji, a zasięg WRM znacznie się poszerzy. Operator – Nextbike – w ciągu 4 miesięcy dostarczy 2,4 tys. fabrycznie nowych rowerów. Zanim to się stanie, do dyspozycji mieszkańców i gości Wrocławia będzie 1,5 tys. wyremontowanych pojazdów. System obejmie podwrocławski gminy: Czernicę, Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Siechnice i Wisznię Małą, gdzie powstaną łącznie 22 stacje z 220 pojazdami.
We Wrocławiu w 2024 roku system zarejestrował ponad 1,5 miliona przejazdów.
Szczegóły: wroclawskirower.pl
Białystok ma BiKeR
1 kwietnia rozpoczął się 12. sezon Białostockiej Komunikacji Rowerowej – BiKeR. Rowery miejskie można będzie wypożyczać do końca października. Użytkownicy w granicach Miasta Białystok mają do dyspozycji 55 stacji rowerowych i 550 rowerów, w tym: 470 rowerów standardowych, 50 rowerów z fotelikiem do przewożenia dzieci, 10 rowerów typu tandem i 20 rowerów dziecięcych. Sieć rowerowa BiKeR obejmuje także gminy sąsiadujące, co zwiększa dostępność systemu.
Rowery można wypożyczać i zwracać na wszystkich stacjach BiKeR. Lokalizacje rowerów można sprawdzić na stronie systemu oraz w aplikacji mobilnej. Wypożyczenie roweru możliwe jest za pomocą aplikacji mobilnej oraz karty zbliżeniowej. Pierwsze 25 minut jest bezpłatne. Za zarządzanie systemem odpowiada firma Nextbike Polska.
Szczegóły: bikerbialystok.pl
A jak jest w innych miastach?
Rowery do wypożyczenia są także w innych dużych miastach Polski. Każdy z tych systemów wygląda nieco inaczej, dlatego szczegółowych informacji (zasad wypożyczania, cen, regulaminów, aktualności, mapek) najlepiej szukać u źródła – na stronach operatorów. Np. w Krakowie działa system LajkBike, który opiera się na innej niż gdzie indziej formule: pojazd wypożycza się długoterminowo, na miesiąc, albo nawet pół roku.
Foto: UM Katowice, UM Szczecin