Aktualności

O edukacji domowej na grudniowym posiedzeniu KWRiST cd.

Cofnij

22 grudnia 2022

Jednym z punktów spraw różnych grudniowego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego był poświęcony nieefektywnemu – w ocenie strony samorządowej - wydatkowaniu środków publicznych na finansowanie uczniów w edukacji domowej. Samorządowcy liczyli, że poznają odpowiedź na zadawane od ponad roku pytanie: dlaczego wskaźnik na edukację domową został zwiększony i wynosi 0,8 standardu A, czyli 80% kalkulacyjnej kwoty subwencji oświatowej przypadającej na jednego ucznia przeliczeniowego. Ministerstwo Edukacji i Nauki po raz kolejny nie odpowiedziało.

Na zorganizowanym 21 grudnia 2022 r. posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego obecny był Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki. Jednak jedyną z tego korzyścią było to, że przedstawiciele strony samorządowej mogli wprost zadań ministrowi Czarnkowi nurtujące ich od ponad roku pytania: dlaczego wskaźnik na edukację domową wynosi 0,8 standardu A części oświatowej subwencji ogólnej? Dlaczego resort oświaty w ogóle zdecydował się na podwyższenie wskaźnika z poziomu 0,6 do 0,8, skoro nie wiązało się to z żadnymi zmianami w zakresie realizowanych przez szkoły obowiązków określonych w przepisach.  I wreszcie dlaczego, pomimo ewidentnego wykazania przez stronę samorządową, że waga 0,8  na edukację domową jest mocno przeszacowany, resort edukacji nie chce się zgodzić na jego obniżenie. Na żadne z powyższych pytań minister Czarnek odpowiedzi bowiem nie udzielił. Zamiast tego w swoich wypowiedziach ustawicznie próbował przerzucić odpowiedzialność za problem tzw. szkół wirtualnych, które są tworzone tylko w celu „obsługi” uczniów w edukacji domowej, na samorządy. W efekcie pozostawił stronę samorządową w przekonaniu, że ani on sam, ani podległy mu resort tak naprawdę nie dysponuje merytorycznym uzasadnieniem dla wskaźnika na edukację domową na poziomie 0,8..

Przypomnijmy, że standard A subwencji oświatowej, czyli kalkulacyjna kwota subwencji oświatowej przypadająca na jednego ucznia przeliczeniowego, ma wynieść w 2023 r.ok. 6947 zł. Jest to roczna kwota, za którą organ prowadzący szkołę, w której nauka odbywa się stacjonarnie, musi zatrudnić nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, utrzymać budynek, ponieść koszty mediów itd.

Jak łatwo policzyć na jednego ucznia w edukacji domowej "szkoła wirtualna”, otrzymuje 0,8 z 6947 zł, czyli 5557 zł. Jednocześnie, jak wynika z przepisów prawa oświatowego, jedynym jej obowiązkiem wobec uczniów pozostających w edukacji domowej jest przeprowadzenie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły.

Foto: Giovanni Gagliardi/Unsplash

 

Michał Cyrankiewicz-Gortyński

Redaktor
X
Używamy ciastka

Na tej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są wymagane do działania strony, inne są użyteczne, aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia z korzystania z sieci..