Środowisko

O elektromobilności na Zespole klimatycznym KWRiST

Cofnij

18 maja 2024

Trzy projekty do zaopiniowania oraz sprawy różne, a w nich wniosek Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza w sprawie sankcji grożących jednostkom samorządu terytorialnego za niewystarczający udział pojazdów nisko- i zero- emisyjnych przy realizacji usług komunalnych. Tak przedstawiał się porządek obrad majowego posiedzenia Zespołu ds. energii, klimatu i środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Pierwotny porządek obrad zwołanego na 16 maja br. posiedzenia Zespołu ds. klimatu przewidywał opiniowanie pięciu projektów, jednak na wniosek Ministerstwa Klimatu i Środowiska dwa z nich dotyczące gospodarki odpadami (projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi) zostały z niego wykreślone. Nie uszło to uwadze strony samorządowej. - Z racji tego, że te punkty dotyczące ustaw związanych z gospodarką odpadami zostały wycofane z dzisiejszego porządku, a dosyć sporo tam uwag wnosiliśmy, pytanie do przedstawicieli resortu, kiedy się możemy spodziewać, że wrócimy do tych spraw? - dopytywał Janusz Koper, zastępca prezydenta Rybnika reprezentujący Śląski Związek Gmin i Powiatów.

Z kolei Tymoteusz Marzec, radca prawny, koordynator komisji i zespołów Unii Metropolii Polskich wskazał, że UMP przedstawi do tych projektów zasadnicze uwagi, w szczególności dotyczące konieczności przesunięcia terminu wejścia w życie ustawy systemu kaucyjnego.

W odpowiedzi Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że projekty zostały wycofane, ponieważ nadal trwają ich uzgodnienia międzyresortowe, spływają uwagi, a w konsekwencji nie wiadomo, czy projekty zachowają kształt, w którym zostały przekazane stronie samorządowej do zaopiniowania.

- To bardzo cenna informacja - podsumował Marek Wójcik, sekretarz strony samorządowej KWRiST zaznaczając jednocześnie, że resort nie powinien oczekiwać w sprawie w/w projektów zgody strony samorządowej na ich procedowanie „na skróty”. - Nie będzie zatem zgody na upoważnienie Zespołu do wydania opinii wiążącej. To są bowiem ustawy i w związku z tym będziemy chcieli, aby stanowisko na ich temat zajęła cała Komisja Wspólna na posiedzeniu plenarnym - mówił sekretarz Marek Wójcik.

Pozostałe, przedstawione Zespołowi do przedyskutowania projekty:

  • projekt rozporządzenia ministra klimatu i środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych;
  • projekt rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych użytkowania oraz szczegółowego zakresu kontroli morskich budowli hydrotechnicznych;
  • projekt rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie

Po krótkiej dyskusji i przekazaniu przez właściwe resorty stronie samorządowej niezbędnych wyjaśnień zostały uzgodnione (opinia pozytywna Zespołu).

Następnie przystąpiono do omawiania „spraw różnych”. W tym punkcie reprezentujący Unię Metropolii Polskich Tymoteusz Marzec poinformował, że UMP wystąpiła do Ministerstwo Klimatu i Środowiska z wnioskiem dotyczącym konieczność przesunięcia terminu wejścia w życie art. 35 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

- Chodzi o termin wejścia w życie przepisów, które obligują samorządy do uwzględnienia poziomu floty elektrycznej. Samorządy zgłaszają problem z zakupem takich pojazdów na rynku, a w konsekwencji ze spełnieniem wynikających z przepisów ustawy o elektromobilności obowiązków. I to są trudności obiektywne, ponieważ potencjalni wykonawcy nie są w stanie dostarczyć JST niezbędnej liczby pojazdów nisko- lub zero- emisyjnych - wyjaśniał radca prawny Tymoteusz Marzec dodając, że podobny problem ma administracja rządowa, która - w stosunku do władzy centralnej i organów administracji rządowej przewidziała przesunięcie terminów wejścia w życie wynikających z przepisów elektromobilności obowiązków zapewnienia do realizacji usług publicznych odpowiedniej ilości pojazdów nisko- lub zero- emisyjnych. - Oczekujemy, że strona rządowa ustosunkuje się do naszego wniosku na najbliższym, plenarnym posiedzeniu Komisji Wspólnej - konkludował radca prawny Tymoteusz Marzec.  

Kolejny temat poruszony w ramach „spraw różnych” został wniesiony przez przedstawiciela Związku Powiatów Polskich, który przypomniał, że ZPP oczekuje, że na najbliższym posiedzeniu Komisji Wspólnej strona rządowa przedstawi informację na temat propozycji rozwiązania zgłaszanego przez ZPP problemu tzw. odstrzałów redukcyjnych i ich finansowania.

Michał Cyrankiewicz-Gortyński

Redaktor
X
Używamy ciastka

Na tej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są wymagane do działania strony, inne są użyteczne, aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia z korzystania z sieci..