Koncepcję miasta 15-minutowego opracował prof. Carlos Moreno francusko-kolumbijski naukowiec i profesor paryskiej Sorbony. Według jego koncepcji wszystkie najważniejsze punkty usługowe, handlowe, czy urzędy; wszystko co potrzebne jest w codziennym życiu (a więc także np. rozrywka, kultura, czy rekreacja) powinny znajdować się od naszego miejsca zamieszkania w odległości, którą możemy pokonać - na piechotę, czy na rowerze - w maksymalnie kwadrans.
Nie tak dawno, bo w połowie ubiegłego wieku koncepcja „miasta przyszłości” wyglądała zupełnie inaczej. Dobrym przykładem jest tutaj koncepcja zaprezentowana przez światowej sławy architekta, artysty i urbanisty Le Corbusiera. W opublikowanym w 1925 r. dziele „Urbanistyka” przedstawił on koncepcje miasta stworzonego, a może raczej dostosowanego dla samochodu. Według Le Corbusiera nowoczesne miasto powinno umożliwiać przede wszystkim płynny ruch samochodowy. Aby to osiągnąć należało tworzyć w nim szerokie ciągi komunikacyjne (ulice, aleje, obwodnice itp.).
Transformacja polskich miast przebiega w przyśpieszonym tempie. Realizują ją także miasta należące do Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza.
Z pełną treścią artykułu można zapoznać się na stronie internetowej www.regiony.rp.pl