Odpowiedzi na te i inne praktyczne pytania mogliśmy poznać na spotkaniu informacyjnym dotyczącym raportowania o stanie zapewnienia dostępności, które to zorganizowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) na prośbę Unii Metropolii Polskich.
23 stycznia br. w formule online Filip Maciągowski z MFiPR oraz Agnieszka Nocko z Głównego Urzędu Statystycznego w Lublinie krok po kroku przeprowadzili koordynatorów ds. dostępności z urzędów miast i innych jednostek organizacyjnych miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich przez procedurę składania raportów o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Wzięło w nim udział prawie 400 osób, m.in. z urzędów miast, miejskich ośrodków pomocy społecznej, powiatowych urzędów pracy, szkół, przedszkoli, instytucji kultury.
Sposób raportowania przez podmioty publiczne stanu zapewniania dostępności reguluje ustawa o zapewnianiu dostępności reguluje. Nakłada obowiązek cyklicznego sporządzania raportów o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w danym podmiocie. Raport przekazywany jest co cztery lata, najpóźniej do 31 marca danego roku i publikowany przez podmiot publiczny na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli jej nie ma – na stronie internetowej tego organu. W tym roku podmioty zobowiązane będą po raz drugi w historii sporządzały takie raporty. Z pierwszym mierzyły się w roku 2021.
Raportowanie wymaga to wypełnienia specjalnego formularza. O tym, co on zawiera i jak go wypełniać, modyfikować w szczegółach opowiedziała przedstawicielka GUS. Reprezentant resortu funduszy przekazał szereg wskazówek niezbędnych do przygotowania się do tego zadania. Spotkanie było bardzo merytoryczne a koordynatorzy mogli zadawać pytania, rozwiewać wątpliwości, wymieniać doświadczeniami.