Od początku pracy nad broszurą autorkom zależało na stworzeniu pozycji, która w prosty, przystępny językowo i jednocześnie atrakcyjny wizualnie sposób pokaże jak zaznajamiać dziecko z książkami, KIEDY, CO, JAK czytać z dzieckiem. I tak się stało. Dodatkowo treści zawarte w broszurze autorki oparły na badaniach z wielu dziedzin: pediatrii, psychologii, neuronauki, psychologii społecznej i socjologii oraz wieloletniej praktyce dydaktycznej.
Pracuję z rodzicami od wielu lat i widzę na co dzień, jak bardzo temat czytania jest oddelegowany matkom. To naprawdę niedobrze. Dziecko powinno mieć różne wzorce czytelnicze – czytająca matka czy siostra to oczywiście świetna sprawa, ale czytający ojciec, brat czy wuj to niemniej ważny przykład. Od dawna staram się pokazywać, szczególnie ojcom, związek między czytaniem a sukcesem szkolnym. Praca nad tą niewielką publikacją była spełnieniem marzenia o wyjściu z tym przekazem szerzej. Mam wielką nadzieję, że wiele ludzi z niej skorzysta – dodaje Edyta Plich, prezeska Fundacji Wspierania Dzieci w Nauce Edico, współautorka publikacji Supermoc książek #TataTeżCzyta.
Z założenia głównymi odbiorcami broszury są ojcowie/mężczyźni, ale autorki nie wykluczają, że chętnie będą z niej korzystać również matki/kobiety.
Publikacja zawiera także tytuły książek polecanych do czytania dzieciom na każdym etapie ich rozwoju. Jest to lista ponad 30 pozycji rekomendowanych przez polskich wydawców literatury dziecięcej, którzy również zaangażowali się w projekt, ogłaszając akcję na swoich kanałach social mediowych oraz podczas wydarzeń promujących czytelnictwo.
Gdzie znaleźć broszurę?
Supermoc książek. #TataTeżCzyta będzie szeroko dystrybuowana i dostępna nieodpłatnie w 2 wariantach – w wersji e-booka jest do ściągnięcia na stronie www.TataTezCzyta.pl (już od 23 kwietnia – Światowego Dnia Książki), a także w wersji drukowanej od 25 maja na Targach Książki w Warszawie, w wybranych księgarniach oraz w bibliotekach publicznych i przedszkolach.
Na stronie akcji będą dostępne również scenariusze zajęć dla bibliotek promujących czytanie wśród ojców.
Patronat honorowy nad akcją #TataTeżCzyta objęła Biblioteka Narodowa, a wspierają ją znani i lubiani ojcowie: muzyk Krzysztof Zalewski, Łukasz Dominiak „Who’s Your Daddy”, dziennikarz sportowy oraz zawodnik taekwondo i MMA Łukasz Jurkowski „Juras”, a także Wiesław Nowobilski, szef ekipy remontowej z programu „Nasz Nowy Dom”. Na ich kanałach społecznościowych będzie można zobaczyć, jak czytają własnym dzieciom i usłyszeć liczne powody dla których warto to robić. W akcję włączyła się także Anna Lewandowska.
Częścią niskiego czytelnictwa w Polsce jest od wielu lat powtarzający się w badaniach Biblioteki Narodowej znacząco niższy wynik czytelniczy mężczyzn. Dlatego z entuzjazmem odnotowaliśmy propozycję Fundacji Powszechnego Czytania i wydawnictwa Tatarak, by stworzyć kampanię skierowaną do mężczyzn i namawiającą na czytanie właśnie ich: ojców, braci, wujów, trenerów czy dziadków.Biblioteka Narodowa jest patronem honorowym serii publikacji „Supermoc książek” od pierwszego tomu, czyli „Poradnika upowszechniania czytania”. Doceniamy przystępność formy, z jaką te publikacje są tworzone – nie dla wąskiego grona specjalistów, ale realnie z myślą o szerokim odbiorcy. To ważne i cenne – podkreślaTomasz Makowski, Dyrektor Biblioteki Narodowej.
Bardzo się cieszę, że biorę udział w akcji #TataTeżCzyta, bo książka to ważna sprawa. Sam pochodzę
z małej miejscowości, więc książki to było dla mnie okno na świat. Książka jest też opowieścią, czuję po każdej przeczytanej, że coś nowego wniosła do mojego życia i to jest super. Myślę, że czytanie dzieciom to także sposób na budowanie autorytetu: Tata czyta, tata wie, tata jest osobą, którą widziałem, że czyta jak dorastałem. Poza tym, że czytanie rozbudza wyobraźnię, to daje przyczynek do wielu dyskusji z dziećmi i budowania bliskości – mówi Tata-instagramer Łukasz Dominiak „Who’s Your Daddy”.
Więcej informacji o akcji #TataTeżCzyta i broszurze można znaleźć na www.tatatezczyta.pl