W tym roku, na zaproszenie organizatorów, w kampanię włączyło się aż 40 wydawców polecających książki dla dzieci, 10 firm z branży e-commerce, 4 dystrybutorów, 10 fundatorów wydania papierowego (drukarnie i papiernie), 6 samorządów oraz 25 partnerów (instytucje współpracujące).
Dzięki szerokiemu wsparciu poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024” w wersji drukowanej trafił do wybranych ponad 2500 księgarń i bibliotek na terenie całej Polski. Partnerzy dystrybucyjni i wydawcy również aktywnie zaangażowali się w promocję akcji w swoich kanałach w mediach społecznościowych.
W ramach akcji, Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak, zachęcali także bibliotekarzy, nauczycieli szkół podstawowych i przedszkoli do organizowania czytelniczych akcji i aktywności pod hasłem #TataTeżCzyta. Kampania miała formułę otwartą, na podstawie materiałów udostępnianych na stronie projektu odbyło się wiele lokalnych inicjatyw. Samorządy podejmowały działania angażujące przedstawicieli władz i urzędów oraz znanych mieszkańców. W bibliotekach i placówka odbywały się spotkania czytelnicze z udziałem ojców. Przykładami wspaniałych realizacji działań jest Dzień Dziecka pod szyldem #TataTeżCzyta
w Zakopanem, czy film z przedstawicielami miasta Bełchatów, przekonujący mężczyzn do czytania. Przykładem wsparcia kampanii był także wkład Miasta Stołecznego Warszawy w finansowanie druku broszur oraz udostępnianie plakatów promujących kampanię na słupach reklamowych w przestrzeni miejskiej.
W tym roku wyjątkowym wydarzeniem w kampanii był wykład Zakładzie Karnym w Gorzowie Wielkopolskim na temat znaczenia czytania w życiu oraz czytania dzieciom. Fundacja wraz ambasadorem Łukaszem „Jurasem” Jurkowskim zorganizowała spotkanie dla osadzonych mężczyzn, którego uczestnicy otrzymali książki rekomendowane w tegorocznej edycji akcji #TataTeżCzyta. Wzruszającą puentą była inicjatywa nagrywania czytania przez osadzonych dla swoich własnych dzieci, które nagrania te otrzymały potem wraz z książkami.
#TataTeżCzyta jako marka
Kampanii w tym roku towarzyszyła również kolekcja gadżetów przygotowana przez Nadwyraz.com. Były to podkoszulki, kubki, breloczki, opakowania na okulary i skarpetki – wszystko sygnowane hasłem #TataTeżCzyta.
Jesteśmy firmą odzieżową, ale bardzo mocno związaną z literaturą, więc kiedy Fundacja Powszechnego Czytania zaproponowała nam współpracę przy #TataTeżCzyta, od razu zachwyciliśmy się pomysłem. Stworzyliśmy kolekcję dla Ojców, Ojczymów, Dziadków i innych panów. Cieszymy się, że kampania dzięki naszym produktom mogła podkreślać, że czytanie jest jak najbardziej częścią codzienności – jak kubek z kawą czy brelok na klucze – powiedział Krzysztof Kacprzykowski, prezes Nadwyraz.com
#TataTeżCzyta2024 w badaniach
W ramach współpracy z firmą badawczą Research Collective na koniec kampanii zostało przygotowane badanie i raport: „Książki i czytelnictwo w życiu Polaków”, w którym zapytano o rozpoznawalność kampanii #TataTeżCzyta. Jak się okazało, wyniosła ona aż 13%.
Zaskoczył nas ten wynik, jest bardzo dobry. Zbudowanie rozpoznawalności kampanii społecznej w pierwszym roku działalności na poziomie 13% bez gigantycznego budżetu, to świetny rezultat. Gratulujemy gorąco organizatorom i wszystkim, którzy przyczynili się do tego wyniku. – podkreślił Paweł Ciacek, Partner Zarządzający Research Collective
#TataTeżCzyta2025 – projekt w toku
Organizatorzy zdradzają, że trwają już prace nad kolejną edycją kampanii. Przedpremierowa inauguracja #TataTeżCzyta2025 planowana jest ponownie na Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, czyli 23 kwietnia 2025 roku. Celem niezmiennie jest docieranie do jak największej liczby mężczyzn i ojców, z nieustającym zawołaniem: czytajcie swoim dzieciom i sobie!
Tegoroczna edycja była mocnym, bardzo intensywnym przeżyciem, miejscami nadążanie nad rozprzestrzenianiem się kampanii i napływającymi prośbami o współpracę, broszury, plakaty, zakładki i inne materiały, było prawdziwym wyzwaniem. Ale oczywiście na koniec satysfakcja z efektów wspólnych działań tak wielu osób, firm i instytucji, w tak ważnym celu, jest niesamowita i już dziś bardzo gorąco zapraszamy wszystkich do udziału w odsłonie 2025! – z uśmiechem podkreśla Agnieszka Nyc, odpowiedzialna za kampanię menadżerka projektów w Fundacji Powszechnego Czytania.
Link do spotu: https://youtu.be/6dTX92a4NdM
Link do poradnika „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024”:
https://fpc.org.pl/wp-content/uploads/2024/04/TTCZ24_broszura_pl_www.pdf
Kampanię dofinansowano z programu UE Kreatywna Europa oraz ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Strona kampanii: www.TataTezCzyta.pl
Organizatorzy kampanii:
Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak
Patronat honorowy:
Biblioteka Narodowa, Narodowe Centrum Kultury, Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Partnerzy projektu:
Miasto Warszawa, Unia Metropolii Polskich, Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Kraków Miasto Literatury UNESCO, Miasto Zakopane, Miasto Gdańsk, Miasto Wrocław, Wrocławski Dom Literatury, Wrocław Miasto Literatury UNESCO, Miasto Poznań, Poznańskie Centrum Świadczeń – Centrum Inicjatyw Rodzinnych, Literacka Podróż Hestii, Fundacja Olgi Tokarczuk, CzasDzieci.pl, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Noc Bibliotek, FRSI, Alternatywna Lista Lektur, Fundacja Share the Care, Polska Izba Książki, Księgarnia Mamy to!, Foods by Ann Anna Lewandowska, Levann Supplements, Nowa Era, Tato.net, Legimi, OTOFILM, Brain, Artur Sokół, Selectivv, Love Brands Group, COS Torwar, Legia Fight Club, Forbes Woman, Noizz, Onet, Ofemini, Medonet, GroupM, SAR Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej
Producent kolekcji towarzyszącej:
Nadwyraz.com
Partnerzy dystrybucyjni:
Platon, Ateneum, OSDW Azymut, Empik, Gandalf.com.pl, Książnica Polska, Liber S.A., motyleksiazkowe.pl, PWN Księgarnia Internetowa, Księgarnie Świat Książki, swiatksiazki.pl, Świat Prasy, taniaksiazka.pl, tantis.pl, WSiP, Znak Księgarnia
Fundatorzy wydania papierowego:
Abedik, Perfekt, Drukarnia Anczyca, Drukarnia SOWA, ArtDruk, Drukarnia Leyko, Europapier, Burgo Group, Follak i Rk Polska
Wydawnictwa polecające książki w projekcie:
Agora dla dzieci, Albus, Babaryba, BookOjciec, Druganoga, Dwie Siostry, Dwukropek, Egmont, Entliczek, Ezop, Format, Frajda, HarperCollins, Hokus-pokus, Literatura, Mamania, Media Rodzina, Mięta, Muchomor, Muzeum Gdańska, No bell, Papilon, Polarny Lis, Powergraph, Prószyński i S-ka, PWN, Świetlik, Tako, Tatarak, Widnokrąg, Wilga, Wolno, Wydawnictwo BIS, Wydawnictwo Jung-Off-Ska, Wydawnictwo Olesiejuk, Wytwórnia, Zakamarki, Zielona Sowa, Znak Emotikon, Zygzak
Materiał prasowy Fundacji Powszechnego Czytania