Podczas posiedzenia Zespołu Odpadowego UMP w Gdańsku podczas V Samorządowego Forum Gospodarki Odpadami przyjęto stanowisko w tej sprawie. Mowa w nim jest o tym, że wobec podpisania przez Prezydenta RP ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw, zespół podtrzymuje swoje silne zaangażowanie we wdrażaniu modelu gospodarki o obiegu zamkniętym. Wyrażono zaniepokojenie wprowadzeniem do polskiego porządku prawnego regulacji dot. systemu kaucyjnego w oderwaniu od dokonania pozostałych, a koniecznych zmian w przepisach prawa
- Niestety przyjęto ustawę całkowicie pomijając stanowisko strony samorządowej. Uważamy, że system kaucyjny jest bardzo potrzebny, ale razem z szerokimi zmianami, szczególnie w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producentów. – tłumaczy Michał Sztybel, Zastępca Prezydenta Bydgoszczy. - Problemy z odpadami zaczynają się od jakości wprowadzanych na rynek opakowań, a cała reszta to tylko konsekwencja. Dodatkowo wprowadzony system kaucyjny, bez uwzględnienia uwag strony samorządowej może zwiększyć koszty systemu, w tym opłat dla mieszkańców, zamiast je obniżać.
Zdaniem UMP uchwalona ustawa przewiduje za krótki czas na wdrożenie koniecznych rozwiązań i dopuszcza zbyt dużą dowolność w zakresie ilości systemów kaucyjnych oraz podmiotów reprezentujących. Według apelujących obowiązek ustanowienia systemów kaucyjnych od 1 stycznia 2025 roku oraz pozostawienie wielu kluczowych kwestii do określenia w drodze decyzji ministra o zezwoleniu na prowadzenie systemu kaucyjnego, może doprowadzić do dezorganizacji wśród mieszkańców, sprzedawców detalicznych i hurtowych.
A to nie sprzyja planowaniu i realizacji zadań gminy w obszarze gospodarki odpadami i utrzymania czystości i porządku w gminie.
Eksperci UMP uważają, że konieczne jest opracowanie nowej, spójnej i precyzyjnej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która zastąpi obecne przepisy, generujące liczne spory przed sądami administracyjnymi. Ich zdaniem tylko w ten sposób można zapewnić klarowne ramy działania i ochronę środowiska oraz interesów mieszkańców. Ważne jest także zniesienie arbitralności w stosowaniu przepisów w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu. Obecnie występują liczne rozbieżności w stosowaniu prawa przez poszczególne urzędy marszałkowskie. Dotyczy to przede wszystkim popiołów i żużli pochodzących z instalacji przetwarzania odpadów komunalnych, wykorzystanych w budownictwie. Zespół Odpadowy UMP przyjął także postulaty w powyższym zakresie.