Posiedzeniu ze strony samorządowej współprzewodniczyła Bernadeta Skóbel, radca prawny Związku Powiatów Polskich, a ze strony rządowej Jakub Bydłoń, dyrektor Departamentu Dialogu Społecznego, Ministerstwo Zdrowia.
Majowe posiedzenie Zespołu rozpoczęło się, nie jak każe wypracowana na Zespole praktyka od omówienia „spraw różnych” tylko od punktów merytorycznych. Na wniosek Marka Wójcika, eksperta ds. legislacji Związku Miast Polskich punkt poświęcony sprawom różnym został przesunięty na koniec posiedzenia w oczekiwaniu na przybycie współprzewodniczącego Zespołu ze strony rządowej, wiceministra zdrowia, Marka Kosa, któremu jednak inne obowiązki nie pozwoliły uczestniczyć w spotkaniu
W pierwszej części posiedzenia Zespół pozytywnie zaopiniował następujące projekty rozporządzeń:
projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego;
projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego w zakresie kompleksowej opieki specjalistycznej nad świadczeniobiorcami leczonymi z powodu otyłości olbrzymiej KOS-BAR.
projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań lekarskich i psychologicznych osób występujących o wydanie pozwolenia na broń lub zgłaszających do rejestru broń pneumatyczną oraz posiadających pozwolenie na broń lub zarejestrowaną broń pneumatyczną;
projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (MZ 1665);
projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie nadania statusu obszaru ochrony uzdrowiskowej części miasta Pińczów – Osiedlu Zdrojowemu, części sołectwa Włochy – Osiedlu Górki-Włochy i sołectwom: Pasturka, Bogucice Drugie oraz Grochowiska, położonym na obszarze gminy Pińczów;
Jednocześnie Zespół odstąpił od opiniowania dwóch projektów. Pierwszym był projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej. Drugim był projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku powodem takiej decyzji Zespołu był fakt, że uzgodnienia międzyresortowe tych projektów jeszcze nie zakończyły się, a jak przypomniała (po raz kolejny) strona samorządowa, Komisja Wspólna (zespoły Komisji Wspólnej) opiniują projekty „ostateczne”, czyli w wersji po zakończonych uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach publicznych.
Jednocześnie, w przypadku projektu rozporządzenia MRPiPS zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej Zespół postanowił, że jeżeli strona rządowa ostateczną wersję projektu przedstawi do 17 maja, to zostanie on zaopiniowany (obiegowo) do 20 maja i uwzględniony w porządku plenarnego posiedzenia KWRiST 21 maja 2024 r.
Prace nad projektem ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw będą kontynuowane na czerwcowym posiedzeniu Zespołu.
W punkcie poświęconym „sprawom różnym” Zespół omówił dwa wnioski zgłoszone przez Związek Miast Polskich.
Pierwszy dotyczył przedstawienia przez resort zdrowia informacji na temat przyczyn wprowadzenia niekorzystnej dla pacjentów i podmiotów leczniczych i nieuzgodnionej ze stroną samorządową poprawki do art. 61 i 64 projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw. Jak wyjaśnił Marek Wójcik, z rządowego projektu nowelizującego tzw. specustawę ukraińską usunięto przepis dotyczący przedłużenia do końca września możliwości uzyskania przez lekarzy ukraińskich warunkowego prawa wykonywania zawodu lekarza albo warunkowego prawa wykonywania zawodu lekarza dentysty do 30 września 2025 r. - Korekta projektu została wprowadzona pomimo sprzeciwu organizacji pracodawców, organizacji pacjentów i przedstawicieli szpitali - podkreślał ekspert ds. legislacji Związku Miast Polskich.
Ponieważ strona samorządowa Zespołu uznała złożone przez przedstawicieli resortu zdrowia wyjaśnienia w tej sprawie za niewystarczające i nieprzekonujące, wystąpiła z wnioskiem o uwzględnienie takiego punktu w porządku obrad plenarnego posiedzenia KWRiST. Jednocześnie Marek Wójcik zawnioskował, aby temat ten został również omówiony na posiedzeniu Zespołu ds. administracji publicznej i bezpieczeństwa obywateli zaplanowanym na 17 maja 2024 r.
Drugi punkt spraw różnych dotyczył informacji na temat wdrażania ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o szczególnej opiece geriatrycznej, którą również miał przedstawić resort zdrowia. W tym temacie głos w imieniu strony samorządowej zabierali Marek Wójcik oraz Bernadeta Skóbel wskazując, że ustawa o szczególnej opiece geriatrycznej (był to projekt Prezydenta RP) aczkolwiek bardzo daleka od ideału i posiadająca wiele wymagających naprawy wad, jest jednak - od pięciu miesięcy obowiązującym prawem, a w konsekwencji jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek ją realizować. To jest jednak bardzo utrudnione (albo wręcz niemożliwe) ze względu na brakujące akty wykonawcze, których resort zdrowia - do tej pory - nie wydał. Samorządy oczekują - w związku z tym - podjęcia przez resort zdrowia określonych działań, które albo umożliwią realizację tej ustawy, albo odroczą jej wejście w życie w celu wprowadzenia niezbędnych korekt. Nieobecność na Zespole ścisłego kierownictwa Ministerstwa Zdrowia spowodowało, że strona samorządowa nie uzyskała odpowiedzi jakie będą dalsze losy tej ustawy (co wymaga podjęcia decyzji o charakterze politycznym). Ostatecznie Zespół postanowił kontynuować dyskusję na ten temat na majowym, plenarnym posiedzeniu KWRiST.
Foto: CDC/Unsplash