Administracja

Z sierpniowego posiedzenia Zespołu edukacji Komisji Wspólnej

Cofnij

23 sierpnia 2024

21 sierpnia br. spotkał się Zespół ds. edukacji, kultury i sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu terytorialnego. Porządek obrad zespołu był wypełniony po brzegi, bo zawierał aż 9 projektów ustaw i rozporządzeń oraz innych dokumentów do zaopiniowania. Najwięcej czasu poświęcono dyskusji nad projektem uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” oraz projekt rozporządzenia ministra edukacji w sprawie szczegółowego zakresu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych Systemu Informacji Oświatowych.

Spotkaniu, które odbywało się w formie wideokonferencji współprzewodniczyli: po stronie samorządowej – reprezentująca Związek Gmin Wiejskich RP, Anna Grygierek, burmistrz Strumienia, a po stronie rządowej wiceminister edukacji Henryk Kiepura. Unię Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza reprezentowały Ewa Dumkiewicz – Sprawka, dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania UM Lublina oraz Agata Saracyn, koordynatorka komisji i Zespołów Unii Metropolii Polskich. 

Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji 

Strona samorządowa wykazała bardzo duże zainteresowane, przedstawionym przez Tomasza Kulasę dyrektora Departamentu Innowacji i Rozwoju MEN, projektem „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”, do którego szereg uwag zgłosił m.in. Związek Powiatów Polskich. Przedstawicielka ZPP, radca prawny Patrycja Grebla – Tarasek wskazała m.in., że transformacja cyfrowa polskiej szkoły nie może się sprowadzać tylko do zakupu samego sprzętu, nawet najnowocześniejszego. Aby transformacja cyfrowa nastąpiła konieczne jest, aby ten sprzęt był wykorzystywany na lekcjach, a do tego konieczne jest, aby nauczyciele posiadali odpowiednie przygotowanie. Jako przykład nietrafionej cyfryzacji mecenas Patrycja Grebla – Tarasek przedstawiła program „Aktywna Tablica” w ramach którego szkoły zostały wyposażone w interaktywne tablice, które w wielu szkołach nie były odpowiednio wykorzystywane z uwagi na brak przygotowania pedagogów oraz obawy o uszkodzenie czy zniszczenie drogiego sprzętu. Zdaniem ZPP, kwestia szkoleń nie została należycie doprecyzowana, zaś sami nauczyciele powinni zostać zobowiązani do poddania się instruktażowi, gdyż wbrew niektórym opiniom, nie wymaga to poświęcenia zbyt długiego czasu.

W dyskusji nad tym punktem głos zabrała także dyrektor Ewa Dumkiewicz - Sprawka , która zwróciła uwagę, ze tworzenie Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji powinno towarzyszyć określenie skutków finansowych (dla organów prowadzących szkoły) oraz zaplanowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz innych pracowników szkół np. administratorów sprzętu komputerowego z których zatrudnieniem szkoły i samorządy mają obecnie bardzo duże problemy wynikające przede wszystkim z wynagrodzeń, jakie można tym osobom zaoferować. 

- Należałoby obudować ten program takimi działaniami, które rzeczywiście zapewnią możliwość właściwego korzystania z tego sprzętu, oraz będą gwarantować to, iż nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni w szkołach są do tego przygotowani. Ja pracując w grupie ekspertów przy przygotowaniu nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, nie widzę dodatkowych środków na zatrudnianie, na tworzenie w szkołach dodatkowych etatów. I to jest po prostu takie podstawowe pytanie, czy minister edukacji jest na to przygotowany – wskazywała dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania UM Lublina.

W odpowiedzi na zgłaszane przez stronę samorządową wątpliwości i pytania dyrektor Tomasz Kulasa zapowiedział, że resort rozważy możliwość, aby przewidziany w programie obowiązek zatrudniania w szkołach administratorów sieci oraz koordynatorów polityki cyfrowej (osób mających stanowić wsparcie dla nauczycieli) mógł być realizowany poprzez umożliwienie łączenia szkół w grupy obsługiwane przez jednego administratora czy koordynatora. Resort edukacji zgodził się ponadto jeszcze raz przeanalizować wymagania dotyczące wyksztalcenia osób zatrudnionych na stanowisku administratora sieci. W ocenie strony samorządowej wystarczające kompetencje gwarantować będzie wykształcenie średnie, a po drugie na zatrudnienie informatyków z wyższym wykształceniem ani szkół, ani samorządów nie będzie stać. Kolejną kwestią, którą przedstawiciele resortu zgodzili się ponownie przeanalizować była sprawa szkoleń dla nauczycieli. Projekt „Polityki” przewidywał szkolenia „w godzinach pracy” strona samorządowa postulowała, aby jednak organizować je w sposób, który umożliwi szkołom normalne prowadzenie zajęć edukacyjnych.

Ostatecznie Zespół zaopiniował projekt pozytywnie ze wskazaniem, że szereg kwestii wymaga bardziej konkretnego uregulowania oraz deklaracją resortu edukacji, że kwestie organizacyjne, finansowe czy szczegółowe wytyczne będą pomawiane na kolejnych spotkaniach.

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” został przekazany do zaopiniowania także przez Zespół ds. społeczeństwa informacyjnego KWRiST

Dyskusja o Systemie Informacji Oświatowej

Przyczynkiem do rozmowy na temat wykorzystania Systemu Informacji Oświatowej jako narzędzia, które organy prowadzące szkoły – jednostki samorządu terytorialnego – mogłyby w większym stopniu wykorzystać do usprawnienia zarządzania oświatą, były opiniowane (oba pozytywnie) projekty:

  • ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (UD74);
  • rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie informacji oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji oświatowej.

Obydwa projekty wprowadzają zmiany do Systemu Informacji Oświatowej.

W trakcie dyskusji, Karol Cudny, kierownik Zespołu Informatyzacji Oświaty U m.st. Warszawy zwrócił uwagę, że obecnie System Informacji Oświatowej nie spełnia oczekiwań użytkowników. Przede wszystkim dlatego, że nie jest zintegrowany z innymi systemami, co powoduje, że dane do SIO trzeba wprowadzać ręcznie. Problemem są również generowane przez SIO raporty oraz ich dostępność, a raczej brak dostępności, dla organów prowadzących. To wszystko powoduje, że pracownicy szkół obsługujący SIO muszą nie tylko ręcznie wprowadzać dane do tego systemu, ale też wielokrotnie odpowiadać, często na te same pytania, zadawane im przez różne podmioty. - Wszystkie dane zbierane w SIO są samorządom potrzebne i dlatego nie należy ich selekcjonować: te są, a te nie są, więc te będą raportowane, a te nie - mówił kierownik Karol Cudny - Systemy informatyczne nie służą do tego, żeby zbierać dane, tylko żeby je raportować. W związku z tym, jeżeli organ prowadzący jest upoważniony do tego, żeby posiadać dane o szkole, to nie ma żadnego powodu, żeby raport z każdej informacji, która w SIO się znajduje o szkole, organ prowadzący mógł otrzymać. 

Odpowiadając stronie samorządowej dyrektor Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym, Jerzy Jakubczuk wskazał, że resort edukacji planuje rozwój narzędzi raportowych. Z kolei dyrektor Tomasz Kulasa wskazał, że Centrum Informatyzacji Edukacji będzie realizowało dwa projekty finansowane z funduszy europejskich, które mają na celu właśnie wsparcie szkół i organów prowadzących w zarządzaniu szkołami. - Jednym z tych nich projekt e-dostęp, którego właśnie głównym zadaniem jest budowa narzędzia do analizy dostępnych danych w celu wspierania i mechanizmów podejmowania decyzji w oparciu o wiedzę. I celami między innymi tego projektu jest wypracowanie, wdrożenie rozwiązania informatycznego służącego do publikacji interaktywnych raportów prezentujących wskaźniki oświatowe, które będą opisywać kluczowe obszary funkcjonowania sektora edukacji i będą dostarczać niezbędne informacje dla różnorodnych grup odbiorców zainteresowanych analizą i oceną systemu oświat - wyjaśniał dyrektor Tomasz Kulasa.

Ponadto, w trakcie posiedzenia Zespół edukacji, kultury i sportu KWRiST omówił i zaopiniował pozytywnie:

  • projekt rozporządzenia ministra edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania (opinia pozytywna wiążąca);
  • projekt rozporządzenia ministra edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy.  (opinia pozytywna wiążąca);
  • projekt rozporządzenia ministra kultury i dziedzictwa narodowego zmieniającego rozporządzenie w sprawie konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury (nr 10);
  • projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie ministra edukacji w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
  • projekt rozporządzenia ministra edukacji w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
  • projekt rozporządzenia ministra edukacji w sprawie zespołów ekspertów do spraw włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

 

Foto: RedMind Studio/Unsplash

Michał Cyrankiewicz-Gortyński

Redaktor
X
Używamy ciastka

Na tej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są wymagane do działania strony, inne są użyteczne, aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia z korzystania z sieci..