Zespół ds. ochrony zdrowia i polityki społecznej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego obradował w formule online 9 września br. Posiedzenie prowadził – ze strony samorządowej współprzewodniczący Jarosław Klimaszewski, prezydent Bielska – Białej, natomiast współprzewodniczącego ze strony rządowej zastępował dyrektor Departamentu Dialogu Społecznego w Ministerstwo Zdrowia, Jakub Bydłoń.
Z bardzo obfitym liczącym sobie 11 punktów porządkiem obrad Zespół poradził sobie nadzwyczaj sprawnie, posiedzenie trwało równo 1,5 godziny. W punkcie poświęconym sprawom różnym dyskutowano m.in. wniosek Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczący wypłaty dodatku motywacyjnego dla pracowników organizacji pozarządowych (NGO) realizujących zadania z zakresu pomocy społecznej, zlecone przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Realizacja wypłat dodatku motywacyjnego okazała się dla samorządów dużym wyzwaniem, ze względu na pojawiające się wątpliwości prawne. Najpoważniejsze z nich dotyczą trybu i zasad przekazywania środków na wypłatę dodatku dla pracowników organizacji pozarządowych realizujących zadania na zlecenie JST – wskazywała Sylwia Cyrankiewicz – Gortyńska, koordynatorka komisji i zespołów Unii Metropolii Polskich.
Problem doprecyzował Arkadiusz Dudek, kierownik Działu Prawnego, Organizacji i Nadzoru MOPS we Wrocławiu, który wskazał, że zgodnie z treścią rządowego programu (pkt. V.8.) „Dodatek motywacyjny otrzymany w ramach Programu nie stanowi zwiększenia kwoty dotacji przyznanej na realizację zadania publicznego w trybie określonym w art. 25 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej”. - Stan faktyczny w gminach jest taki, że funkcjonują tam już umowy dotacyjne z NGO na zadania zlecone przez JST a z drugiej strony pojawia się zadanie dodania środków z przeznaczeniem na wynagrodzenia pracowników. Powstaje zatem wątpliwość, w jakim trybie i na jakich zasadach JST ma przekazać środki organizacjom pozarządowym realizującym zadania na zlecenie JST. - mówił kierownik Arkadiusz Dudek.
Na problem zgłoszony przez UMP odpowiedzi udzielił Michał Guć, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Demograficznej, MRPiPS, który wskazał, że właściwą formą będzie aneksowanie umowy, na podstawie której organizacja pożytku publicznego (NGO) realizuje zadania zlecane przez samorząd. – W takiej sytuacji właściwym trybem postępowania, w naszej ocenie - i taką interpretację przekazujemy np. placówkom opiekuńczo - wychowawczym prowadzonym przez organizacje pozarządowe - żeby występowały do starosty z wnioskiem o aneksowanie umowy, wskazując, że mają np. pięciu pracowników, co oznacza pięć tysięcy złotych miesięcznie, i na podstawie tego starosta aneksuje z nimi umowę dodając po prostu środki, które otrzyma z kolei z budżetu państwa na te dodatki, i ta organizacja pozarządowa prowadząca placówkę opiekuńczo - wychowawczą później rozliczając zadanie, rozlicza również i te środki na dodatki – wyjaśniał dyrektor Michal Guć.
Szczegółową odpowiedź resort pracy ma udzielić na piśmie.
Dyskusja o płacy minimalnej
Innym punktem żywo dyskutowanym w trakcie spotkania był projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (UC 62), który ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022, str. 33). Jak wyjaśnił Jakub Szmit, dyrektor Departamentu Prawa Pracy w MRPiPS projekt przedstawiony Zespołowi nie jest jeszcze w wersji ostatecznej.
- Spotykamy się dzisiaj jeszcze przed zakończeniem terminu uzgodnień i konsultacji, więc rzeczywiście ten projekt, który państwo otrzymaliście, który analizowaliście, cały czas jest w uzgodnieniach, więc czekamy na informacje z innych ministerstw, z innych podmiotów i będziemy nad tymi uwagami się pochylali. Będziemy je analizowali i też oczywiście zastanawiali się, na ile je uwzględnić – wyjaśniał dyrektor Jakub Szmit.
Z tego też względu Zespół ds. zdrowia odstąpił od opiniowania projektu, który też będzie omawiany na kolejnych posiedzeniach. Strona samorządowa zgłosiła jednak wstępne uwagi do tego projektu. Np. uwagi zgłoszone przez Związek Powiatów Polskich zgłosiła Bernadeta Skóbel, radca prawny ZPP.
- W naszej ocenie skutki finansowe zawarte w ocenie skutków regulacji do tego projektu policzone zostały nierzetelnie. Oczywistym jest, że wejście w życie tej ustawy spowoduje konieczność zmiany rozporządzenia o wynagradzaniu pracowników samorządowych. Wszystkim pracownikom, którzy od 1 stycznia 2026 roku będą w kategoriach zaszeregowania, gdzie jest przewidziane dzisiaj wynagrodzenie zasadnicze mniejsze niż wynagrodzenie minimalne, trzeba będzie to wynagrodzenie, w tych kategoriach zaszeregowania podnieść. I trudno mi sobie wyobrazić taką sytuację, kiedy dla obecnie kilku, a w przyszłości kilkunastu kategorii zaszeregowania została przewidziana jednakowa stawka wynagrodzenia równa stawce minimalnej. To trzeba będzie zróżnicować, a w ocenie skutków regulacji państwo tego w ogóle nie ujmujecie – mówiła radca prawny Bernadeta Skóbel.
Jak obecnie kształtuje się wynagrodzenie zasadnicze dla poszczególnych kategorii zaszeregowania pracowników oraz w ilu kategoriach zaszeregowania nie osiąga ono wynagrodzenia minimalnego obowiązującego od 1 czerwca 2024 r. oraz w ilu kategoriach nie będzie ono osiągać wynagrodzenia minimalnego obowiązującego od 1 stycznia 2025 r. pokazuje zamieszczona poniżej tabela.
Kategoria zaszeregowania | Obowiązujące od 1 lipca 2024 r. stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w zł (brutto) |
I | 4000 |
II | 4050 |
III | 4100 |
IV | 4150 |
V | 4200 |
VI | 4250 |
VII1 | 4300 |
VIII | 4350 |
IX | 4400 |
X | 4500 |
XI1 | 4600 |
XII | 4700 |
XIII | 4800 |
XIV | 4900 |
XV | 5000 |
XVI | 5200 |
XVII | 5400 |
XVIII | 5600 |
XIX | 5900 |
XX | 6200 |
1 4300 zł brutto – tyle od 1 lipca 2024 r. wynosi minimalne wynagrodzenie za pracę. Natomiast od 1 stycznia 2025 r. ma ono wynosić 4626 zł brutto.
W trakcie zwołanego na 9 września 2024 r. posiedzenia Zespół ds. ochrony zdrowia i pomocy społecznej KWRiST pozytywnie zaopiniował:
- projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie wykazu Wojewódzkich Ośrodków Monitorujących (MZ 1703);
- projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego dla wszystkich rodzajów ekspozycji medycznej (MZ 1682);
- projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (UC29);
- projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (poprzedni tytuł: projekt ustawy o dostępie cudzoziemców do rynku pracy UC46);
- projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (UD 86);
- projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (UD 101).
Natomiast na kolejne posiedzenie Zespołu przesunięta została zainicjowana wnioskiem UMP dalsza dyskusja nt. problemu z realizacją zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy domowej w zakresie stosowania przepisu art.12a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej celem znalezienia jednoznacznego rozwiązania, które w praktyce umożliwi szybką ocenę medyczną podczas zabezpieczenia dziecka.