Aktualności

Czego powinna uczyć polska szkoła?

Cofnij

3 kwietnia 2024

Z wielu stron docierają do nas postulaty, niekiedy nawet sprzeczne, skoncentrowane na różnych wartościach i wielowątkowe, o różnym poziomie szczegółowości. Te, które pojawiają się dosyć często i budzą stosunkowo niewiele kontrowersji, są określane mianem kompetencji miękkich. Zaliczamy do nich przede wszystkim: umiejętności współpracy w zespole, komunikacji bezpośredniej, kreatywności, planowania, organizowania, szacowania i podejmowania ryzyka, krytycznego myślenia… O tym, że to wszystko jest możliwe, pisze Agata Saracyn koordynatorka komisji i zespołów w biurze UMP.

Burzliwa dyskusja zaczyna się wówczas, gdy próbujemy znaleźć miejsce na taki sposób kształcenia, który w konsekwencji przynosi zamierzone – wymienione wyżej - rezultaty. Rozmowa, czy można to odnaleźć w podstawie programowej lub czy w ogóle znajduje się w niej na to miejsce, jest bezcelowa. Chcę Państwa zabrać w podróż po realnym – wbrew pozorom – świecie, gdzie osiągnięcie zamierzonych a nawet dodatkowych rezultatów jest możliwe. 

Szkolne budżety obywatelskie / szkolne budżety partycypacyjne dzieją się w różnych zakątkach naszego kraju. Ta druga nazwa wydaje się trafniejsza, choć pierwsza daje szybsze skojarzenia z miejskimi BO wpisanymi na sztywno do ustawy o samorządzie gminnym (art.5a), jednocześnie ograniczając wyobrażenie procesu tylko jako formy konsultacji społecznych (sic!).

Róbmy szkolny budżet obywatelski

SzBO/SzBP na szczęście w żadnej ustawie ani rozporządzeniu ważnego ministra (jeszcze?) nie widnieją i miejmy nadzieję, że nie będą.  Dzięki temu mają szansę zostać różnorodnym, elastycznym, wykorzystywanym w miarę chęci i potrzeb, narzędziem partycypacyjnym w każdej – nie tylko stricte szkolnej – społeczności. To, proszę Państwa, się dzieje i warte jest propagowania: oddolnie i lokalnie.  Jeśli jako dorośli: nauczyciele, rodzice, pracodawcy chcemy wyposażyć uczniów i uczennice w kompetencje przyszłości (i teraźniejszości) to róbmy szkolny budżet obywatelski, w którym odkryjemy wielkie talenty społecznikowskie, damy przestrzeń na uczenie się współodpowiedzialności i współpracy realizując przy tym jedną z podstawowych potrzeb młodych ludzi – sprawczość.

SzBO realizowane przez społeczności szkolne (nie tylko szkolne, bo zdarzają się też w bursach i MDK-ach) przynoszą wiele różnych emocji. Działają odświeżająco, integrująco, ale także niekontrolowane czy nieskanalizowane – mogą wywołać konflikty w szkolnych społecznościach.  Dlatego zabierając się pierwszy raz za tego typu przedsięwzięcie – warto zapoznać się z rozwiązaniami zastosowanymi przez innych.  Warto też nawiązać kontakt z realizatorami SzBO i zapytać, na jakie natrafili rafy i co było u nich największym wyzwaniem procesu.

 

Agata Saracyn

X
Używamy ciastka

Na tej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są wymagane do działania strony, inne są użyteczne, aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia z korzystania z sieci..