Pomoc uchodźcom z Ukrainy to wielkie wyzwanie dla miast

Cofnij

29 kwietnia 2022

Duża liczba uchodźców napływająca do miast i gmin to wyzwanie dla lokalnych wspólnot przede wszystkim w zakresie zapewnienia gwałtownie rosnącej liczbie mieszkańców nieprzerwanego dostępu do usług publicznych świadczonych na najwyższym możliwym poziomie. Jest to zadanie trudne bym bardziej, że ta fala migracji była dla samorządów zaskoczeniem. Nie można było zatem – z odpowiednim wyprzedzeniem – się do niej przygotować np. planując budżety na 2022 r.

Z usług publicznych każdego dnia korzysta w miastach i gminach miliony osób. Żadna z nich nie zastanawia się specjalnie, to organizuje edukację, służbę zdrowia, czy transport publiczny. Przeciętny Kowalski nie myśli o tym, ile wysiłku i środków pochłania zorganizowanie rzeczy tak prozaicznej jak odbiór śmieci, dostarczanie wody czy odprowadzanie ścieków. To wszystko bowiem ma – można powiedzieć – na wyciągnięcie ręki. Problemy zaczynają się, gdy w tym systemie zaczyna coś szwankować: przestają jeździć autobusy, w kranie brakuje wody, a pod naszymi drzwiami rośnie coraz większa góra śmieci. Dopiero wtedy zauważamy, jak ważne jest to czego na co dzień nie dostrzegam i jak wielką i ważną pracę wykonują samorządy, do których w przeważającym stopniu należy organizowanie usług komunalnych oraz ciągłe dbanie o to, aby ich świadczenie przebiegało nieprzerwanie i bez zakłóceń.

Zdefiniować, zaplanować i wykonać

Świadczenie usług komunalnych jest najważniejszym zadaniem samorządów na każdym ich poziomie. Oczywiście najwięcej z nich zostało przypisanych samorządom, przede wszystkim gminom.

Zakres zadań gminy określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Jej przepisy wskazują, że do zakresu działania gminy należą wszystkie niezastrzeżone ustawami dla innych podmiotów sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym. Zadaniem gminy jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia powszechnie dostępnych usług. Wypełnianie zadań gminy odbywa się na podstawie przepisów prawa i uchwał rady gminy. Wśród tych ostatnich wymienić należy przede wszystkim budżet gminy, czyli uchwalany na dany rok plan dochodów i wydatków. Planując w jakim zakresie finansowane będą poszczególne, realizowane przez gminę zadania, władze lokalne decydują o zakresie ich realizacji dostosowując go w ten sposób do lokalnych potrzeb. Te zaś są wyznaczane za pomocą rozmaitych wskaźników, wśród których jednym z najważniejszych (jeżeli nie najważniejszym) jest liczba mieszkańców. To dlatego tak wielkie znaczenie dla planowania działań gmin mają badania demograficzne pokazujące jak kształtuje się przyrost naturalny, migracje; jak zmienia się struktura danej społeczności (liczba kobiet i mężczyzn, dzieci i młodzieży, osób w wieku produkcyjnym i emerytów, itd.). Wiedza o tym, jakie zmiany demograficzne nastąpią w danej gminie, czy mieście w ciągu najbliższych lat pozwalają – z odpowiednim wyprzedzeniem – planować przestrzenny rozwój miasta; rozwój niezbędnej infrastruktury (np. sieci drogowej, wodociągowo – kanalizacyjnej, itp.); liczbę szkół, przedszkoli i żłobków; pomoc społeczną; placówki ochrony zdrowia; rozwój transportu publicznego i wiele innych usług publicznych.

2,5 mln uchodźców w ciągu miesiąca

Czasami jednak mamy do czynienia z sytuacjami, których przewidzieć się nie da, a które mają ogromny wpływ na funkcjonowanie systemu usług publicznych. Z taką sytuacją mamy właśnie do czynienia w tej chwili. Wojna za naszą wschodnią granicą, wywołana agresją Rosji na Ukrainę, spowodowała ogromny napływ uchodźców do naszego kraju. Do Polski, w ciągu zaledwie jednego miesiąca, trafiło prawie 2,5 mln uchodźców: kobiet, dzieci i mężczyzn, którzy schronienie przed wojną znaleźli w polskich miastach i gminach (dla porównania: w ciągu największego w ostatnim czasie kryzysu migracyjnego, w latach 2014-2015 Europa (cała) przyjęła ok 1,5 miliona uchodźców).

Ta fala migracji w Ukrainy spowodowała gwałtowny wzrost liczby ich ludności w miastach i gminach. Jak pokazuje przygotowany przez Centrum Analiz i Badan Unii Metropolii Polskich raport o uchodźcach z Ukrainy w największych polskich miastach „Miejska Gościnność: Wielki Wzrost, Wyzwania i Szanse”, aż dwie trzecie Ukraińców w Polsce mieszka w 12 największych obszarach metropolitalnych.

MIASTO

Liczba ludności 31.12.2020

(dane GUS)

Liczba ludności 01.04.2022

(dane UMP)

Liczba Ukraińców

(w tym dzieci)

% Ukraińców w ogólnej liczbie mieszkańców

Białystok

296 958

333 550

36 592 (6 667)

11%

Bydgoszcz

344 091

387 537

43 466 (8 380)

11%

Gdańsk

470 805

628 592

157 787 (38 122)

25%

Katowice

290 553

387 015

96 462 (18 998)

25%

Kraków

779 966

957 531

177 565 (42 701)

19%

Lublin

338 586

406 982

68 396 (16 866)

17%

Łódź

672 185

757 860

86 755 (18 471)

11%

Poznań

532 048

616 660

84 612 (14 158)

14%

Rzeszów

196 638

301 422

104 784 (30 802)

35%

Szczecin

398 255

457 829

59 574 (10 364)

13%

Warszawa

1 794 166

2 061 061

266 895 (63 259)

13%

Wrocław

641 928

829 209

187 281 (42 090)

23%

Źródło: Raport UMP „Miejska Gościnność: Wielki Wzrost, Wyzwania i Szanse”

Tak gwałtowny wzrost liczby mieszkańców spowodował, że nastąpiło drastyczne zwiększenie zapotrzebowania na usługi publiczne, które miasta świadczą na rzecz swoich mieszkańców.

Wyższa liczba ludności to większy popyt na usługi komunalne

A ponieważ ten gwałtowny wzrost zapotrzebowania na usługi komunalne był niezapowiedziany (a w konsekwencji nie dało się go ująć w planach roku 2022, przede wszystkim w uchwalanych na ten rok budżetach i planach finansowych), może się on odbić – niestety niekorzystnie – zarówno na jakości usług świadczonych mieszkańcom, jak i na ich dostępności. Rosną także koszty świadczenia tych usług.

Skalę problemów i wyzwań, które stanęły przed jednostkami samorządu terytorialnego najlepiej widać na przykładzie edukacji i oświaty.

Jak wynika z danych zgromadzonych w Systemie Informacji Oświatowej od 24 lutego br. Do polskich placówek oświatowych (przede wszystkim przedszkoli i szkół różnego stopnia). Trafiło już 186 928 dzieci i młodzieży z Ukrainy. W przeważającej liczbie są to to dzieci w wieku szkolnym, na poziomie szkoły podstawowej (135644 dzieci, w tym ok. 9 tys. dzieci w oddziałach przedszkolnych szkół podstawowych). Do naszych przedszkoli trafiło już ponad 35 tysięcy dzieci z Ukrainy. Pozostałą liczbę stanowią uczniowie liceów, techników (odpowiednio 12 tys., 2,7 tys.).

Gro z tych nowych uczniów trafiło do szkół i przedszkoli w największych miastach w Polsce. Przykładowo aby w Warszawie znaleźć miejsce dla nowych 68 tys. uczniów i przedszkolaków konieczne byłoby wybudowanie 68 nowych placówek oświatowych (zakładając, że do każdej uczęszczałoby około 1000 uczniów). Biorąc pod uwagę, że w 2021 r. koszt budowy jednej szkoły (w zależności od wielkości obiektu) wahał się od 43 mln zł do 83 mln zł, to aby te inwestycje zrealizować Warszawa musiałaby nagle znaleźć w swoim budżecie aż 4,3 mld zł (zakładając, że średni koszt budowy jednej placówki wynosił 63 mln zł). To doskonale pokazuje skalę stojących przed samorządami wyzwań.

W oparciu o twarde dane Ministerstwa Finansów

Jaka jest sytuacja finansowa samorządów pokazują wyliczenia Związku Miast Polskich oparte na danych Ministerstwa Finansów. Pokazują, że o ile dochody JST stabilnie rosły aż do roku 2019 r., czyli do czasu, gdy rozpoczęto zmiany w systemie dochodów PIT i CIT, o tyle po 2019 r. nastąpiło ich kompletne załamanie. Dość powiedzieć, że gdyby nie zmiany podatkowe wprowadzane od 2019 r. (w tym Polski Ład) to wpływy podatkowe samorządów w 2022 r. wynosiłyby 75 mld zł, a nie „gwarantowane” (bo wyliczone przez Ministerstwo Finansów) 57 mld zł, czyli byłyby wyższe o 21 mld zł.

Te niekorzystne dla finansów samorządowych zmiany się nie kończą. 28 marca 2022 r. rząd zaproponował bowiem kolejną zmianę w podatku PIT, której skutkiem będzie kolejny spadek dochodów. Według rządowych danych zawartych w ocenie skutków regulacji tego projektu strata JST z PIT wyniesie blisko 85 mld zł w latach 2022-2031, a łączną stratę dochodów netto JST (po uwzględnieniu zwiększenia środków z tytułu subwencji rozwojowej) sięgnie 11 mld zł.

Natomiast dla miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich ubytek z ww. rozwiązań wyniesie w skali roku 2023 ok. 3,25 mld zł: dla Białegostoku będzie to ubytek w wysokości ok 91 mln zł, Bydgoszczy - 103 mln zł, Gdańska - 197 mln zł, Katowic 118 mln zł, Krakowa - 371 mln zł, Lublina 107 mln zł, Łodzi - 239 mln zł, Poznania - 244 mln zł, Rzeszowa - 66 mln zł, Szczecina 129 mln zł, Warszawy - 1 mld 279 mln zł, a dla Wrocławia to kwota 308 mln zł.

Ten ubytek powstaje po stronie dochodów bieżących samorządowych budżetów. Ma więc wpływ na ich zdolność obsługi zadłużenia, realizacje inwestycji i co najważniejsze realizacji usług publicznych dla wszystkich mieszkańców.

Michał Cyrankiewicz-Gortyński

Redaktor
X
Używamy ciastka

Na tej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są wymagane do działania strony, inne są użyteczne, aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia z korzystania z sieci..