Głównym celem projektu SZKOŁA DLA INNOWATORA jest wprowadzenie w szkołach zmian sprzyjających systematycznemu rozwijaniu kompetencji proinnowacyjnych oraz wypracowanie sposobu wprowadzania podobnych zmian w kolejnych szkołach. Wydaje się, że najważniejszym założeniem projektu była zmiana u podstaw czyli wprowadzenie modyfikacji w sposobie organizacji lekcji przedmiotowych realizujących treści podstawy programowej kształcenia ogólnego, a nie organizacja zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic.
- Zacznijmy wreszcie zajmować się w szkole tym, co najważniejsze - w podsumowaniu wypowiedzi o znaczeniu współpracy, komunikacji i budowaniu relacji powiedziała Ewa Radanowicz dyrektorka Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Urzędu Gminy i Miasta w Goleniowie.
Szkoła - jaka powinna być?
Podczas prezentacji projektu pani Małgorzata Stodulna członkini zarządu CEO wymieniała cechy szkół, konieczne, aby było możliwe kształcenie proinnowacyjne:
- innowacje jako kluczowy cel szkoły, innowacje jako priorytet
- aktywizujące metody nauczania i oceniania
- wizja rozwoju szkoły
- nauczyciele z autonomią i możliwością rozwoju
- dyrektor jako lider zmiany i animator współpracy
- uczenie się przez działanie i doświadczanie
- poczucie bezpieczeństwa w szkole, relacje oparte na szacunku, wspólnocie, podmiotowości
- szkoła ucząca współpracy a nie rywalizacji, także z innymi środowiskami
- szkoła rozwijająca przestrzeń edukacyjną (stawia na dobrostan, tworzy aranżacje sprzyjające rozwojowi)
- Warto zaufać polskim dyrektorom szkół i nauczycielom i być blisko oferując nie tylko kontrolę, ale także wsparcie - powiedziała w trakcie dyskusji panelowej Agnieszka Jankowska dyrektor SP nr 1 w Ostródzie.
Edukacja: ważne są kompetencje
Dr Jędrzej Witkowski, prezes CEO, przedstawił rekomendacje, aby system edukacji nie ignorował kompetencji:
Rekomendacja 1. Ustalenie katalogu kompetencji, które powinny być kształcone w systemie edukacji
Rekomendacja 2. Uwzględnienie kształcenia kompetencji jako priorytetu w podstawie programowej kształcenia ogólnego
Rekomendacja 3. Wypracowanie dydaktyki rozwoju kompetencji proinnowacyjnych i upowszechnienie jej wśród nauczycieli
Rekomendacja 4. Uwzględnienie kompetencji proinnowacyjnych w systemie oceniania bieżącego i klasyfikacyjnego
Rekomendacja 5. Tworzenie narzędzi sprzyjających rozwijaniu kompetencji uczniów, w tym narzędzi cyfrowych i zadań interdyscyplinarnych
Rekomendacja 6. Zwiększenie elastyczności funkcjonowania szkół, by ułatwić stosowanie podejść, metod i narzędzi sprzyjających rozwojowi kompetencji proinnowacyjnych
Rekomendacja 7. Stworzenie i wdrożenie programów wspierających szkoły (nauczycieli i dyrekcje) w kształceniu kompetencji proinnowacyjnych
Rekomendacja 8. Zwiększenie zakresu współpracy szkół z ich bezpośrednim otoczeniem i wyprowadzenie części procesów edukacyjnych poza szkoły*
Projekt Szkoła dla innowatora współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020, Priorytet 2: Wsparcie otoczenia i potencjału przedsiębiorstw do prowadzenia działalności B+R+I, Działanie 2.4: „Współpraca w ramach krajowego systemu innowacji” PO IR, Poddziałanie 2.4.1. inno_LAB-Centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów.
*Szczegóły zawarte są w publikacji: "CEO (2021), Jak zorganizować system edukacji, by kształcić w nim kompetencje przyszłości?", Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.