Z marcowego posiedzenia KWRiST

Cofnij

31 marca 2022

Projekt Krajowej Polityki Miejskiej, sprawa finansowania obsługi dodatków osłonowych oraz system kaucyjny to główne tematy posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, które odbyło się 30 marca 2022 r. Komisja zadecydowała też o odstąpieniu od wydania opinii w sprawie Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa dolnośląskiego. Natomiast propozycja Ministerstwa Finansów dotycząca podziału części rezerwy subwencji ogólnej na 2022 r. uzyskała opinie negatywną.

Pozytywną opinię (z uwagami) uzyskał projekt Krajowej Polityki Miejskiej 2030. Stanowisko strony samorządowej KWRiST przedstawił Tomasz Fijołek, dyrektor Biura Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza.

 – Projekt KPM 2030 omawiany był na Zespole ds. Infrastruktury KWRiST, strona samorządowa zgłosiła do niego trzy postulaty: pierwszy dotyczył uwzględnienia w dokumencie uchodźców z Ukrainy i w konsekwencji jego uzupełnienia o nowych mieszkańców miast; drugi dotyczył poszerzenia Rady Wykonawczej KPM; trzeci dotyczył zwrócenia uwagi na kwestie finansowe – mówił dyrektor Fijołek dodając, że dwa pierwsze zostały uwzględnione.

Najnowsza, przesłana samorządom wersja projektu KPM 2030 została uzupełniona o tematykę uchodźczą. Poszerzony został również skład Rady Wykonawczej KPM o przedstawicieli Związku Powiatów Polskich, Związku Województw RP oraz Związku Gmin Wiejskich RP – zgodnie z postulatem strony samorządowej KWRiST. Natomiast sprawy finansowe ujęte w dokumencie wymagają – w ocenie strony samorządowej – jeżeli nie uzupełnienia, to przynajmniej dogłębnego przedyskutowania z Ministerstwem Finansów.

- Krajowa Polityk Miejska jest dokumentem programowym, o dużym poziomie ogólności, ale to nie może powodować, że jej treść abstrahuje od sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego i negatywnego wpływu, jaki na ich budżety mają zmiany takie, jak chociażby projektowana nowelizacja ustawy o podatku PIT – mówił dyrektor Biura UMP.

Co z finansowaniem obsługi przez gminy świadczeń osłonowych?

Na wniosek strony samorządowej KWRiST Ministerstwo Klimatu i Środowiska miało w trakcie posiedzenia przedstawić informację na temat źródeł pokrycia kosztów realizacji przez samorządy gminne obsługi zadania zleconego - wypłaty dodatków osłonowych. Z tego zadania resort wywiązał się jedynie w znikomym stopniu. Z przedstawionej przez przedstawiciela Ministerstwa Klimatu i Środowiska informacji strona samorządowa dowiedziała się bowiem tego, co już wie, a mianowicie, że na obsługę tego zadania gminy otrzymają 2% dotacji przeznaczonej na jego realizację.

- Wypłata tych dodatków jest zadaniem niezwykle istotnym. Gminne i miejskie ośrodki pomocy społecznej wykonały w tej sprawie ogromną pracę. Dlatego podtrzymujemy nasze stanowisko, że zaproponowana kwota 2% dotacji jest niewystarczająca na sfinansowanie obsługi tego zadania - wskazywał Marek Wójcik, sekretarz strony samorządowej KWRiST dodając, że samorządy chcą uniknąć sytuacji, w której będą zmuszone dochodzić kosztów realizacji tego zadania zleconego na drodze sądowej. Marek Wójcik zauważył także, że watro jest wrócić do rozmowy o postulowanych przez stronę samorządową rozwiązań uelastyczniających procedowanie przyznawania i wypłaty dodatków osłonowych, zwłaszcza że zarówno GOPS, jak i MOPS mają obecnie wiele obowiązków związanych z uchodźcami z Ukrainy.

Ostatecznie, zgodnie z sugestią Pawła Szefernakera, współprzewodniczącego KWRiST ze strony rządowej ustalono, że obydwa tematy zostaną przedyskutowane z Piotrem Dziadzio, wiceministrem klimatu i środowiska.

ROP i system kaucyjny

Strona samorządowa wnosiła także o przedstawienie przez resort klimatu i środowiska informacji na temat zaawansowania prac nad wprowadzeniem rozszerzonej odpowiedzialności producenta.

Stanowisko strony samorządowej zaprezentował Leszek Świętalski, dyrektor Biura Związku Gmin Wiejskich RP. – Największym problemem dla samorządów gminnych jest to, że nie wiemy jaki jest polityczny plan dotyczący rozszerzonej odpowiedzialności producenta i systemu kaucyjno – depozytowego. Przede wszystkim nie wiemy kiedy i w jakiej skali strumień odpadów komunalnych zostanie zubożony o najcenniejsze frakcje, których zagospodarowanie pozwalało (i pozwala) na obsłużenie frakcji pozostałych znacznie bardziej uciążliwych. Dlatego nie możemy się zgodzić, że system kaucyjny nie ma żadnego wpływu na systemy gminne i jednostki samorządu terytorialnego. Musimy też wiedzieć, czy gminy będą odpowiadać za poziomy recyklingu w całości, czy tylko tej części strumienia odpadów, która w gminnych systemach pozostanie po wyłączeniu ROP i systemu kaucyjnego.

W imieniu rządu informację przedstawiła Małgorzata Golińska, wiceminister klimatu i środowiska, która wskazała, że kwestia zmiany w systemie odpowiedzialności producentów opakowań została przewidziana w projekcie ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw, który jest już po opiniowaniu, konsultacjach i uzgodnieniach międzyresortowych. Projekt nie był jeszcze opiniowany przez KWRiST, ale uwagi do niego zgłaszały – indywidualnie – samorządy, przede wszystkim wojewódzkie.

 – Zgłaszane uwagi dotyczyły przede wszystkim terminu wnoszenia opłaty opakowaniowej oraz wzrostu dochodów samorządów wojewódzkich z tytułu obsługi opłaty opakowaniowej, czy zakresu sprawozdawczości przedsiębiorców – relacjonowała minister Golińska.  – Ponieważ projekt został objęty procedurą tarczy antykorupcyjnej CBA, to nie jest możliwe zaprezentowanie, jak resort odniósł się do poszczególnych uwag, taka informacja zostanie zaprezentowana zbiorczo, zgodnie z procedurą legislacyjną – dodawała.

Ostatecznie ustalono, że szczegółowa dyskusja na ten temat powinna odbywać się na forum specjalnego rządowo - samorządowego zespołu ds. odpadów, który też – w tym celu – powinien zintensyfikować swoje prace.

Strona samorządowa zwróciła także uwagę, że w związku z napływającymi do miast i gmin uchodźcami z Ukrainy wzrasta liczba mieszkańców, a tym samym producentów odpadów. W związku z tym pozostaje do rozwiązania kwestia jak sfinansować w tym zakresie gospodarowanie odpadami komunalnymi. Czy mają za to zapłacić mieszkańcy, czy może koszty te zostaną gminom w jakiś sposób refinansowane przez rząd.

W odpowiedzi Paweł Szefernaker wskazał, że sprawa ta będzie omawiana i – najprawdopodobniej - zostanie rozwiązana w formie nowelizacji specustwy dotyczącej pomocy uchodźcom z Ukrainy.

RPO dla woj. Dolnośląskiego

KWRiST odstąpiła od wydania opinii na temat projekt programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027. Powodem był brak konsensusu po stronie samorządowej, a konkretnie spór dotyczący treści tego dokumentu pomiędzy samorządem wojewódzkim, a miastami, gminami i powiatami z terenu województwa dolnośląskiego.

- Zastrzeżenia do treści tego dokumentu przedstawiły - jednogłośnie - cztery Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) z woj. dolnośląskiego, które reprezentują 70% mieszkańców województwa. Najważniejsze dotyczyły: podziału środków, w szczególności przewidzianych właśnie dla ZIT-ów; pozbawienia ZIT-ów funkcji instytucji pośredniczących; zbyt długiej listy projektów pozakonkursowych oraz niewystarczającego uwzględnienia w projekcie działań służących dekarbonizacji i ochronie powietrza - wskazywał Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Negatywnie o podziale rezerwy subwencji ogólnej

Przedstawiona przez Ministerstwo Finansów propozycja podziału części rezerwy subwencji ogólnej na 2022 r. opuściła posiedzenie KWRiST z opinią negatywną. Jak wskazał Marek Wójcik w ocenie strony samorządowej zastosowana metodologia podziału jest niewłaściwa. – zaproponowaliśmy dwie inne metody tego podziału. Niestety nie udało się w tym zakresie osiągnąć kompromisu, dlatego dzisiaj zapadła decyzja o opinii negatywnej – wyjaśniał sekretarz strony samorządowej KWRiST.

X
Używamy ciastka

Na tej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są wymagane do działania strony, inne są użyteczne, aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia z korzystania z sieci..