O podwyżkach dla nauczycieli pozytywnie, ale z uwagami

Cofnij

27 kwietnia 2022

Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego wystawił pozytywną ocenę dwóm, przygotowanym przez resort edukacji, projektom rozporządzeń związanych z planowaną (od 1 maja 2022 r.) podwyżką nauczycielskich wynagrodzeń o 4,4%.

Podwyżki dla nauczycieli przewidziane zostały w nowelizacji Karty nauczyciela, której projekt przygotowano przez posłów. Nowelizacja przewiduje przyznanie nauczycielom podwyżki od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków do wynagrodzenia. Konsekwencja tej nowelizacji są dwa projekty rozporządzeń przygotowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, które były opiniowane przez Zespół ds. Edukacji, Kultutry i Sportu KWRiST 20 kwietnia br. Pierwszy projekt nowelizuje rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022. Drugi natomiast zmienia rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.

- Projekt rozporządzenia dotyczący zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej określa zasady podziały dodatkowej kwoty 1,7 mld zł pomiędzy JST. Tyle bowiem – w ocenie ustawodawcy – wyniosą koszty zaplanowanej w nowelizacji Karty nauczyciela podwyżki nauczycielskich wynagrodzeń (o 4,4%) w okresie od 1 maja 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. – informował Marcin Nowak, zastępca dyrektora Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym MEiN. - Podział subwencji nastąpi proporcjonalnie do liczby uczniów przeliczeniowych w danym samorządzie według stanu na 30 września 2021 i 10 października 2021 z pewnymi mało istotnymi wyjątkami.

Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy omówiła natomiast Barbara Antosiewicz, z Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym MEiN. - Chcieliśmy zachować taką samą jak dotychczas relację udziału wynagrodzenia zasadniczego w wynagrodzeniu średnim, dlatego zmieniliśmy tabelę płac, podnieśliśmy wynagrodzenie zasadnicze o 4,4%. Ponadto podnieśliśmy wynagrodzenie nauczyciela stażysty do kwoty 3010 zł i dla nauczyciela kontraktowego podnieśliśmy minimalną stawkę wynagrodzenia zasadniczego do 3079 zł – wyjaśniała Barbara Antosiewicz.

- Strona samorządowa akceptuje podwyżki dla wszystkich grup nauczycieli zwłaszcza teraz, gdy w samorządach coraz częściej borykamy sie z problemem zatrudnienia nauczycieli, w szczególności na etapie edukacji wczesnoszkolnej i obecnie, gdy potrzebujemy dodatkowych nauczycieli do tworzonych oddziałów przygotowawczych - mówiła Ewa Dumkiewicz - Sprawka, dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania UM Lublin. – Jednocześnie chcieliśmy zaapelować do ustawodawcy, aby informacje o planowanych podwyżkach były samorządom przekazywane wcześniej, aby samorządy mogły je zaplanować w swoich budżetach – mówiła Ewa Dumkiewicz- Sprawka dodając, że należałoby powrócić do dyskusji nad finansowaniem edukacji przedszkolnej, nad stopniowym włączaniem do subwencji oświatowej również dzieci w przedszkolach.

- Samorządy nie zaplanowały w swoich budżetach na 2022 r. tych podwyżek i ich realizacja będzie niezwykle trudna. W szczególności dlatego, że w roku bieżącym zmienił się sposób finansowania samorządów, np. mamy równe raty jeżeli chodzi o dochody z PIT i w związku z tym trudno jest w trakcie roku budżetowego znaleźć środki na dodatkowe, niezaplanowane wydatki – wskazywała Iwona Waszkiewicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy. - Stąd pytanie, czy nie byłoby możliwe utworzenie dodatkowej rezerwy z której samorządy mogłyby otrzymać środki w trakcie roku budżetowego na sfinansowanie tych podwyżek w swoich przedszkolach samorządowych oraz oczywiście w przedszkolach prowadzonych przez inne podmioty? – pytała wiceprezydent Bydgoszczy.

Natomiast Tomasz Zwoliński, zastępca burmistrza Gminy Swarzędz, zaapelował do MEiN o rozważenie zmiany zasad naliczania dotacji wypłacanych przez gminy przedszkolom tzw. operatorskim, czyli prowadzonym przez podmioty niesamorządowe. – Obecny sposób naliczania tych dotacji jest dla gmin bezlitosny, ponieważ każda złotówka wydana na przedszkole gminne (na wzrost wynagrodzeń, pomoce edukacyjne, remonty etc.) równa się jednej złotówce wydanej na przedszkole operatorskie. To jest tak skalkulowane i chyba nie jest dobrym rozwiązanie, że samorząd musi mocno zastanawiać się nad kupnem pomocy dydaktycznych, nad realizacją własnych samorządowych projektów kierowanych do przedszkoli – przekonywał Tomasz Zwoliński.

Ostatecznie jednak Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST ocenił projekty rozporządzeń pozytywnie. - Propozycja jest taka projekty rozporządzen zaopiniować pozytywnie, ale z uwagami – mówiła Anna Grygierek, burmistrz Gminy Strumień, współprzewodnicząca Zespołu ze strony samorządowej. - Po pierwsze aby były zapewnione też środki na podwyżki w przedszkolach, a po drugie aby wrócić do tematu finansowania przedszkoli, dlatego że one są coraz większym wydatkiem dla samorządów – podkreślała Anna Grygierek.

Michał Cyrankiewicz-Gortyński

Redaktor
X
Używamy ciastka

Na tej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są wymagane do działania strony, inne są użyteczne, aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia z korzystania z sieci..