Aktualności

Z lipcowego posiedzenia Zespołu ds. edukacji KWRiST

Cofnij

20 lipca 2023

Apel o pilne rozpoczęcie rozmów o wysokości części oświatowej subwencji ogólnej na 2024 r. Informacja o postępach programu wyposażenia uczniów i nauczycieli w laptopy. Informacja o finansowaniu nauki uczniów i studentów – uchodźców z Ukrainy w roku szkolnym 2023/2024. To główne punkty posiedzenia Zespołu ds. edukacji, kultury i sportu, które odbyło się 18 lipca br.

W trakcie posiedzenia Zespół ds. edukacji Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu terytorialnego zaopiniował (pozytywnie) trzy projektu rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki:
•    zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół;
•    zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej;
•    zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia.


Dwa ostatnie projekty określają rodzaje testów sprawnościowych, które nauczyciele wychowania fizycznego będą obligatoryjnie przeprowadzać wśród uczniów klas IV szkół podstawowych (i starszych) oraz uczniów szkół ponadpodstawowych, a także terminy ich corocznego przeprowadzania (od marca do kwietnia każdego roku). Projekty te wiążą się z procedowaną aktualnie w parlamencie nowelizacja ustawy o sporcie, która zakłada, że wyniki z tych testów będą gromadzone w systemie teleinformatycznym „Sportowe Talenty”.
 

Natomiast projekt rozporządzenia MEiN zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół dotyczy możliwości przedłużenia okresu edukacyjnego – o kolejny jeden rok – dla uczniów z niepełnosprawnościami, którzy wskazują tą potrzebę właśnie ze względu na trudności w opanowaniu wymagań określonych w podstawie programowej. Dotyczy to zatem tych uczniów, którzy mają określone problemy mimo wdrożenia, opracowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
 

Strona samorządowa, uzgadniając projekt, wnioskowała, aby wprowadzana zmiana była monitorowana. - Nie jesteśmy w stanie ocenić jaki będzie skutek docelowy wprowadzonej zmiany. Mamy nadzieję, że będzie pozytywny. W perspektywie roku czy dwóch lat od zafunkcjonowania tego przepisu powinniśmy rozmawiać o efekcie tego projektu rozporządzenia. Czy jest zgodny z zamarzaniem i czy rzeczywiście ta młodzież korzysta z tego, że jest dłużej w szkole ponadpodstawowej – mówiła Katarzyna Liszka-Michałka, radca prawny Związku Powiatów Polskich.


Laptopy będą zgodnie z harmonogramem


W punkcie poświęconym sprawom różnym Agata Saracyn, koordynatorka komisji Unii Metropolii Polskich dopytywała przedstawicieli resortu edukacji i resortu cyfryzacji, czy laptopy, które w ramach rządowego programu mają otrzymać uczniowie klas IV zostaną dostarczone do organów prowadzących szkoły (czyli gmin i powiatów) na czas, zgodnie z prezentowanym wcześniej harmonogramem.  
- Jeżeli chodzi o harmonogram, to – jak na razie – nie ma takich obaw, że coś się nam tutaj „rozjeżdża” - odpowiadała Katarzyna Nosalska, dyrektor Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych w Ministerstwo Cyfryzacji. -  Jesteśmy już na etapie podpisywania umów ramowych. Takie umowy podpisujemy z trzynastoma firmami. Kolejny etap to podpisanie umów wykonawczych. Tutaj oczywiście wiele zależy od tego, jak szybko przedsiębiorcy, którzy podpiszą z nami umowy ramowe będą się zgłaszać do podpisania umów wykonawczych. Ale przewidujemy, że od początku września kolejne regiony powinny otrzymywać laptopy.
 

Dyrektor Katarzyna Nosalska poinformowała także, że strona samorządowa powinna lada dzień otrzymać do opiniowania projekty rozporządzeń wraz z wzorami umów na podstawie, których laptopy zostaną przekazane organom prowadzącym oraz umów na podstawie, których laptopy będą przekazywane uczniom. – Pierwsze projekty powinny do państwa trafić już jutro [19 lipca 2023 r.]. Pierwsze trzy rozporządzenia będą dotyczyły przekazania laptopów dla uczniów, a zaraz potem będą te rozporządzenia dotyczące przekazania bonów dla nauczycieli. Oczywiście jeżeli zechcą być państwo na roboczo w kontakcie z nami, to jak najbardziej zapraszam do bezpośredniego kontaktu na bieżąco – poinformowała dyrektor Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych. 


Rozmowy o subwencji trzeba zacząć jak najszybciej


O pilne zwołanie Zespołu ds. monitorowania finansów oświaty zaapelował Marek Wójcik, sekretarz Strony Samorządowej. – Wartość wzrostu subwencji oświatowej w roku 2024 to jest dla samorządów informacja kluczowa – mówił Marek Wójcik dodając, że ze sprawozdania Regionalnych Izb Obrachunkowych za rok 2022, które kilka dni temu było przedstawiane w Sejmie wynika, że realna wartość subwencji oświatowej w 2022 r. spadła. – Sprawozdanie Regionalnych Izb Obrachunkowych wskazuje, że część oświatowa subwencji ogólnej wzrosła o 7,3%, ale biorąc pod uwagę inflację, która według Głównego Urzędu Statystycznego wynosiła w ubiegłym roku 14,4%, to oznacza, że subwencja wartość subwencji oświatowej spadła o 7,1% - mówił sekretarz strony samorządowej KWRiST dodając, że inflacja przełożyła się także na spadek dochodów JST w szczególności z podatków PIT i CIT. – ten spadek dochodów podatkowych z PIT i CIT szczególnie dotkliwie dotyka miasta na prawach powiatu – zakończył sekretarz Marek Wójcik.
 

W odpowiedzi Dariusz Piontkowski, wiceminister edukacji i nauki odpowiedział, że Zespół zostanie zwołany niezwłocznie, „jak tylko Ministerstwo Finansów będzie gotowe mówić już o pierwszych danych liczbowych.”. - Ministerstwo Edukacji, jak zwykle, wnosi o znaczący wzrost subwencji oświatowej, posiłkujemy się tymi samymi argumentami, których państwo używają, prosimy o uwzględnienie wszystkich możliwych elementów wpływających na wzrost kosztów związanych z prowadzeniem spraw oświatowych. Jaki będzie ostateczny wynik tych prac, dziś nie jesteśmy jeszcze w stanie określić, ale zapewniam państwa, że staramy się i w swoich pismach wyraźnie wskazujemy, że ten wzrost subwencji powinien być znaczący – mówił wiceminister Dariusz Piontkowski.


Finansowanie edukacji uczniów – uchodźców z Ukrainy


Strona samorządowa dopytywała również, jak w roku szkolnym 2023/2024 będzie wyglądała kwestia finansowania edukacji uczniów i studentów uchodźców z Ukrainy ze środków Funduszu Pomocy.
Wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski poinformował, że ten problem został rozwiązany ustawowo. – W kwietniu albo maju przyjęta została nowelizacja ustawy o pomocy uchodźcom z Ukrainy, która przedłużyła termin, w którym uchodźcy z Ukrainy mogą korzystać z różnych form pomocy. Jej przepisy wydłużyły również – do końca roku szkolnego 2023/2024 – pomoc w zakresie edukacji uczniów i studentów. Oznacza to, że do końca sierpnia 2024 r. samorządy będą miały refinansowane koszty kształcenia dzieci ukraińskich w szkołach i przedszkolach, na tych samych zasadach, które obecnie obowiązują – wyjaśniam wiceminister Dariusz Piontkowski.

 

Michał Cyrankiewicz-Gortyński

Redaktor
X
Używamy ciastka

Na tej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są wymagane do działania strony, inne są użyteczne, aby zapewnić Ci najlepsze wrażenia z korzystania z sieci..