Ruszyła produkcja 21 nowoczesnych pociągów dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Nowe składy zapewnią pasażerom wysoki komfort podróży oraz przede wszystkim więcej miejsc w godzinach szczytu. Pierwsze pociągi powinny przyjechać do Warszawy wiosną 2022 r.
- Zakup nowych pociągów dla SKM, których produkcja właśnie ruszyła, to jeden z elementów realizowanej przez nas polityki ekologicznego transportu w Warszawie. Po ulicach stolicy już kursują elektryczne i niskoemisyjne autobusy – czekamy również na dostawę nowych składów dla metra i tramwajów. Będziemy zazieleniać też kolejne kilometry torowisk tramwajowych – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Nowe pociągi zapewnią ponad 1600 miejsc, czyli o około 60% więcej niż Elfy i Impulsy, którymi teraz dysponuje Szybka Kolej Miejska. W godzinach szczytu będą uruchamiane w tak zwanym podwójnym zestawieniu, co oznacza, że dwa pojazdy będą ze sobą połączone. Takie rozwiązanie podniesie jakość podróżowania mieszkańców aglomeracji warszawskiej oraz zachęci do rezygnacji z dojazdów samochodem na rzecz ekologicznej kolei.
Dzięki inwestycji możliwe będzie uruchomienie nowych połączeń do Piaseczna oraz Zegrza Południowego.
- Z nowych pociągów skorzysta cała aglomeracja warszawska. Zakup został sfinalizowany przy pomocy funduszy europejskich. 21 nowoczesnych składów pomoże w rozwoju oferty Szybkiej Kolei Miejskiej, ale też poprawi komfort codziennych podróży – pociągi będą wyposażone w WI-Fi, ładowarki USB czy ratujące życie defibrylatory AED. Co ważne będą dostosowane również do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością oraz opiekunów z dziećmi – dodał prezydent Rafał Trzaskowski.
Wartość kontraktu realizowanego przez Newag wynosi blisko 668 milionów złotych brutto, z czego blisko 203 miliony pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Nowe pociągi będą stacjonowały na terenie zaplecza SKM na warszawskich Odolanach, które także zostało zmodernizowane dzięki środkom unijnym.
Pociągi SKM przewożą ponad 22 mln pasażerów rocznie i stanowią istotny element Warszawskiego Transportu Publicznego. Można nimi podróżować po Warszawie, dojechać do Lotniska Chopina i podwarszawskich miejscowości: Otwocka, Legionowa, Radzymina, Sulejówka czy Pruszkowa.
Źródło: www.um.warszawa.pl